Rotterdam gaat ouders helpen met opvoeden
Rotterdamse ouders die hun kinderen niet volgens gemeenschappelijke waarden en normen opvoeden, moeten daarop worden aangesproken door de buurt, de school en opvoedprofessionals.
Het is een greep uit de „opvoednormen” die de Rotterdamse onderwijswethouder, L. Geluk, heeft opgesteld na opvoeddebatten met ouders en professionals. Donderdag presenteerde hij de resultaten van 42 bijeenkomsten die in alle deelgemeenten zijn gehouden. Ruim 2000 ouders, docenten en jongerenwerkers wisselden het afgelopen jaar met elkaar van gedachten over opvoeding. „Een zoektocht naar gemeenschappelijke waarden en normen in de opvoeding”, aldus Geluk.Opvoeden van kinderen is volgens de onderwijswethouder erg leuk, maar niet altijd even gemakkelijk. „Uiteraard begint opvoeden bij de ouders, maar soms hebben deze daar hulp bij nodig. Opvoeden mag je nooit overlaten aan professionals. Opvoeden doen we samen. En als ouders daar moeite mee hebben, moeten ze hulp vragen.”
In Rotterdam gaan er kinderen zonder ontbijt naar school of zijn ze slecht gekleed. Ook komt seksueel grensoverschrijdend gedrag voor, zijn kinderen laat op straat, of kijken ze tv-programma’s die niet voor hen geschikt zijn.
Geluk nam vorig jaar het initiatief om over deze misstanden in gesprek te gaan met ouders, ouderconsulenten, welzijnsorganisaties, schoolleiders en beleidsmakers. Hij stelde een lijst met tien regels op. Voor hem zijn dat waarden en normen die in de opvoeding van kinderen „vanzelfsprekendheden” zijn.
Zo hoort een kind volgens hem een warm en veilig thuis te hebben, hoort het zich te gedragen op straat, op school en in de buurt. Ook moet het voldoende nachtrust krijgen en hoort het niet schunnige informatie op tv of internet te bekijken. Ouders moeten zorgen dat hun kind met zijn eigen grenzen en met die van anderen kan omgaan. Als het die regels niet naleeft, moeten de ouders daarop worden aangesproken. Over de vraag hoe dat moet, gaat de wethouder zich het komende halfjaar bezinnen.
Conrector W. Baar van het Citycollege St. Franciscus constateerde dat de regel dat ouders regelmatig met de school bespreken hoe het met hun kind gaat beter kan worden nageleefd.
Volgens prof. dr. C. Bakker, theoloog en onderwijskundige van de Universiteit Utrecht, speelt de school een unieke rol in de diversiteit van de samenleving. „Sommige mensen hebben alleen contacten in hun eigen kring. De school geeft kansen die contacten te verbreden.”