Economie

Contouren nieuwe Philips zichtbaar

Philips neemt rigoureuze stappen om zich te ontdoen van activiteiten die geen stabiele bron van inkomsten vormen.

ANP
10 July 2008 10:10Gewijzigd op 14 November 2020 06:05

Het bedrijf besteedde al een flink deel van de productie van televisies en computerschermen uit, en liet woensdag weten niet meer te investeren in de ontwikkeling van dvd-recorders.De jongste maatregel staat volgens een woordvoerster van Philips los van de herstructurering die bij de televisietak aan de gang is. Het bedrijf ziet geen toekomst voor de dvd-recorder omdat consumenten kiezen voor andere technologieën om films op te slaan, zoals recorders met een harde schijf.

Toch lijkt zich een patroon af te tekenen: het 117 jaar oude elektronicaconcern ziet steeds minder brood in de verkoop van consumentenelektronica. Philips is nog altijd Europees marktleider op dat gebied en behaalde er vorig jaar bijna 40 procent van zijn omzet van in totaal ruim 26 miljard euro mee.

Al enkele jaren is Philips bezig met een strategische omslag. Het bedrijf wil minder gevoelig worden voor wisselende economische omstandigheden en zet daarom in op producten die ook blijven verkopen als de economie minder draait. In die strategie is veel minder plaats voor consumentenelektronica, omdat die nu eenmaal een sterk conjunctuurgevoelig marktsegment vormen. Bovendien leveren met name televisies veel te weinig winst op.

De divisie Consumentenelektronica hield begin dit jaar op te bestaan als zelfstandig onderdeel en werd samengevoegd met de kleinere afdeling die onder meer scheerapparaten en elektrische tandenborstels maakt. Maar de daardoor ontstane divisie Consumer Lifestyle wist in het eerste kwartaal evenmin te overtuigen, wederom door een tegenvallende winst uit de televisieverkoop.

Philips zette de afgelopen maanden fors het mes in de productie van televisies en aanverwante artikelen. Het besloot de productie van televisies voor de Amerikaanse markt uit te besteden aan het Japanse Funai.

Monitormaker TPV gaat voortaan computerschermen verkopen onder de merknaam Philips. Dat levert Philips royalties op zonder dat het bedrijf zelf risico loopt.

Door de licentieovereenkomsten met Funai en TPV is Philips ervan verzekerd dat zijn merknaam op de consumentenmarkt blijft bestaan. Dat is belangrijk voor het bedrijf omdat het juist als maker van hoogwaardige consumentenelektronica wereldwijde bekendheid heeft gekregen. Daarvan profiteren de medische tak en de lichtdivisie, die minder aansprekende producten maken.

De maatregelen maken het Philips mogelijk meer te investeren in technologieën waar veel meer mee valt te verdienen, zoals medische apparaten en zuinige lampen. Het bedrijf spendeerde het afgelopen jaar miljarden euro’s aan overnames in die sectoren, onder meer aan de aankoop van de Amerikaanse fabrikant van beademingsapparatuur Respironics voor circa 3,6 miljard euro.

Volgende week moet blijken of de nieuwe weg die Philips is ingeslagen, vruchten afwerpt. Het bedrijf presenteert dan de resultaten over de eerste helft van 2008. Vooral van de medische divisie wordt winstgroei verwacht. Marktvorsers gaan uit van een mindere periode voor de consumententak, gezien het afkalvende consumentenvertrouwen in de Verenigde Staten en Europa.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer