Economie

Luchtvaart bezuinigt op lange vlucht

Luchtvaartmaatschappijen bezuinigen op hun langeafstandsvluchten vanwege de hoge brandstofprijzen. Mede als gevolg van die prijzen gingen het afgelopen halfjaar meer luchtvaartmaatschappijen failliet dan ooit.

Redactie economie
9 July 2008 10:10Gewijzigd op 14 November 2020 06:05
NEW YORK - Luchtvaartmaatschappijen bezuinigen op hun langeafstandsvluchten vanwege de hoge brandstofprijzen. Foto ANP
NEW YORK - Luchtvaartmaatschappijen bezuinigen op hun langeafstandsvluchten vanwege de hoge brandstofprijzen. Foto ANP

The Wall Street Journal berichtte dinsdag dat veel vluchten van circa twaalf uur of langer de afgelopen maanden zijn geschrapt.Dergelijke lange non-stop vluchten zijn naar verhouding veel duurder dan kortere routes omdat het brandstofverbruik veel sterker stijgt. Deze kosten worden niet of nauwelijks gecompenseerd door de hogere prijs die maatschappijen voor de non-stop vluchten kunnen vragen. „Om ver te vliegen heeft het toestel veel kerosine aan boord nodig en om de brandstof te vervoeren gebruikt de machine ook meer brandstof”, aldus een ingenieur.

Verscheidene Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen die onlangs toestemming hebben gekregen om op verschillende langeafstandsroutes te vliegen, hebben de afgelopen maanden uitstel voor de exploitatie aangevraagd.

Thai Airways heeft aangekondigd de in 2005 gestarte route Bangkok-New York (17 uur) op te heffen. Verscheidene Airbus-toestellen die de lange afstanden af kunnen leggen, wil de maatschappij verkopen.

De maatschappijen die vasthouden aan lange routes, bijvoorbeeld Singapore Airlines dat non-stop van Singapore naar New York vliegt, proberen meer business class passagiers te lokken om op deze manier meer inkomsten te genereren.

Als gevolg van de hoge brandstofprijzen en afzwakkende economische groei zijn in het afgelopen halfjaar 25 luchtvaartmaatschappijen failliet gegaan. Dat zijn er meer dan ooit in een periode van zes maanden, meldde brancheorganisatie IATA dinsdag. In het halfjaar dat volgde op de aanslagen in de VS van 11 september 2001 gingen er in totaal acht luchtvaartmaatschappijen over de kop.

De dalende trend zal de komende tijd naar verwachting aanhouden. Volgens IATA levert iedere dollar waarmee de olieprijs omhooggaat de sector 1,6 miljard dollar (1 miljard euro) extra kosten op. De olieprijs is het afgelopen jaar bijna verdubbeld.

Dinsdag daalde die prijs overigens tot ruim onder de 139 dollar. Dat komt onder meer door zorgen over de afzwakkende groei van de wereldeconomie. De olieprijs is sinds begin deze week al met 6 dollar gedaald van het recordniveau van 145,85 dollar, dat afgelopen vrijdag werd neergezet.

Luchtvaartmaatschappij KLM maakte dinsdag bekend de brandstoftoeslag op intra-Europese vluchten met 4 euro per traject te verhogen, wegens de hoge brandstofprijzen. Op intercontinentale vluchten korter dan 9 uur wordt de toeslag met 10 euro per traject verhoogd. Op vluchten van langer dan negen uur komt 14 euro boven op de toeslag.

Vanaf 2012 moeten luchtvaartmaatschappijen ook gaan betalen voor de extra uitstoot van het broeikasgas CO2. Het Europees Parlement stemde gisteren in met een compromis van de EU-landen om de maatschappijen mee te laten doen aan het Europese emissiehandelssysteem ETS. Daarmee komt er een maximaal toegestane hoeveelheid uit te stoten CO2, en wie die grens overschrijdt, moet betalen. Heel kleine vliegmaatschappijen worden niet in het systeem opgenomen, maar wel officiële vluchten van koninklijke families, staatshoofden, premiers en ministers.

Luchtvaartbedrijven vrezen hoge kosten als het plan in werking treedt, maar voor dat argument bleef het Europees Parlement doof. Met het ETS moeten maatregelen worden gefinancierd die de klimaatverandering tegengaan. De hoeveelheid CO2 die een maatschappij mag uitstoten wordt 97 procent van de gemiddelde emissie in de jaren 2004 tot 2006.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer