Economie

Luchtvaart bezuinigt eerst op lange vluchten

Luchtvaartmaatschappijen bezuinigen op hun lange afstandsvluchten als gevolg van de hoge brandstofprijzen. Veel vluchten van circa twaalf uur of langer zijn de afgelopen maanden al geschrapt. Dat blijkt uit een rondgang langs luchtvaartmaatschappijen waarover de krant The Wall Street Journal dinsdag berichtte.

ANP
8 July 2008 19:58Gewijzigd op 14 November 2020 06:04

Nieuwe vliegtuigen van Airbus en Boeing zijn inmiddels in staat ruim achttien uur door te vliegen en passagiers te vervoeren naar bestemmingen die eerder alleen met een of meerdere tussenstops konden worden bereikt. Maar dergelijke lange vluchten zijn naar verhouding veel duurder dan kortere routes omdat het brandstofverbruik veel sterker stijgt. Deze kosten worden niet of nauwelijks gecompenseerd door de hogere prijs die maatschappijen voor non–stop vluchten kunnen vragen.„Om ver te vliegen, heeft het toestel veel kerosine aan boord nodig en om de brandstof te vervoeren, gebruikt de machine ook meer brandstof", aldus een ingenieur. Een vlucht van achttien uur kost ongeveer twee keer zo veel aan brandstof als dezelfde vlucht met drie tussenstops.

Verscheidene Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen die onlangs toestemming hebben gekregen om op verschillende lange afstandsroutes te vliegen, hebben de afgelopen maanden uitstel voor de exploitatie aangevraagd. Thai Airways heeft aangekondigd de in 2005 gestarte route Bankgkok–New York (17 uur) op te heffen. Verscheidene Airbus–toestellen die de lange afstanden af kunnen leggen, wil de maatschappij verkopen.

De maatschappijen die vasthouden aan lange routes, bijvoorbeeld Singapore Airlines dat non–stop van Singapore naar New York vliegt, proberen meer business class passagiers te lokken om op deze manier meer inkomsten te genereren.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer