Kwaliteitstoets hoger onderwijs minder streng
Minister Hermans van Onderwijs zal het orgaan dat de kwaliteit van het hoger onderwijs gaat beoordelen minder bevoegdheden geven dan hij aanvankelijk van plan was. Ook zal de toetsing minder gedetailleerd zijn.
De bewindsman zegde dat maandag toe onder druk van de Tweede Kamer. Tegelijk met de invoering van de bachelor/masterstructuur in het hoger onderwijs wil de bewindsman een accreditatieorgaan in het leven roepen dat de kwaliteit van de opleidingen zal beoordelen. Als een opleiding geen keurmerk krijgt, vervalt de overheidssteun, mag zij geen officiële diploma’s uitreiken en kunnen studenten geen studiefinanciering krijgen.
Zo’n twee jaar geleden hebben bijna dertig Europese landen afgesproken de bachelor/masterstructuur in te voeren. Daardoor ontstaat er binnen Europa meer eenheid in de structuur van het hoger onderwijs. Om te zorgen voor vergelijkbare kwaliteit moeten er accreditatieorganen komen.
De Kamer oordeelde gisteren dat Hermans de verantwoordelijkheid te veel naar het orgaan wil verschuiven en de overheid te veel op afstand plaatst. De fracties willen graag met Hermans debatteren over de precieze taken van de nieuwe instelling.
Bovendien zijn de fracties bang dat de controles door het orgaan te gedetailleerd zullen zijn. Het SGP-kamerlid Van der Vlies diende mede namens CDA en ChristenUnie een wijzigingsvoorstel in om te voorkomen dat het accreditatieorgaan zich te veel met de inhoud van het onderwijs gaat bemoeien. D66-kamerlid mevrouw Lambrechts sprak in dit verband over aantasting van de academische vrijheid.
Hermans stelde zich soepel op en beloofde al deze kritiekpunten te verwerken in een nota van wijziging. Op zijn beurt vroeg hij de Kamer de wet die de instelling van het accreditatieorgaan regelt, zo snel mogelijk te behandelen, want hij wil deze nog voor de verkiezingen van mei volgend jaar door de Eerste Kamer loodsen.
Eén orgaan
In de nota van wijziging neemt Hermans ook op dat er één orgaan komt voor de beoordeling van de opleidingen. De bewindsman stelde eerst voor twee instanties te creëren: een voor het hoger beroepsonderwijs en een voor het wetenschappelijk onderwijs. Vooral de universiteiten drongen hierop aan omdat ze het onderscheid tussen de twee vormen van hoger onderwijs willen behouden. De Kamer wil dat ook, maar vindt dat het accreditatieorgaan best één geheel kan vormen.
Minister Hermans deelde maandag mee dat Vlaanderen en de Duitse deelstaten Nedersaksen en Noord-Rijnland-Westfalen zich aansluiten bij het Nederlandse accreditatieorgaan. Op termijn overwegen ook de Scandinavische landen aan te haken.