Simpele klimaattips doen het goed
Eenvoudige klimaattips zetten steeds meer Nederlanders aan tot actie. De stereo niet in stand-by of gloeilampen vervangen door spaarlampen; het zijn juist zulke laagdrempelige maatregelen waarmee mensen een concrete bijdrage leveren aan het klimaat.
Dat blijkt uit een onderzoek van Klimaatcampagne HIER dat maandag op het Zandvoortse Raadhuisplein werd gepresenteerd.Een halfjaar geleden wist 42 procent van de Nederlanders nog niet wat ze moesten doen tegen klimaatverandering. Dankzij allerlei gemakkelijke energietips is dat nu nog 33 procent. Het onderzoek dat HIER liet uitvoeren onder ruim duizend respondenten geeft verder aan dat zes op de tien mensen daadwerkelijk actie ondernemen om de verandering tegen te gaan.
De meest genomen maatregelen zijn het niet op stand-by laten staan van apparaten, afval scheiden, spaarlampen gebruiken, de thermostaat lager zetten en wassen op een lagere temperatuur.
„Veel mensen willen wel wat doen tegen de klimaatverandering, maar het mag niet te veel moeite kosten”, zegt Sible Schöne, programmadirecteur van HIER. „Met dergelijke simpele tips laten we zien hoe makkelijk het is om een bijdrage te leveren.”
Aanleiding van het onderzoek is de campagne Tikkie Terug, een initiatief van RTL Nederland en wasmiddelenfabrikant Procter & Gamble en ondersteund door Klimaatcampagne HIER. De campagne ging een halfjaar geleden van start en moet meer mensen aanzetten tot het nemen van energiebesparende maatregelen en het compenseren van energieverbruik.
Tikkie Terug geeft eenvoudige tips om het energieverbruik in huis terug te dringen. Een van de meest succesvolle tips uit de campagne is het wassen op 30 graden. Volgens het onderzoek is het percentage mensen dat op 30 graden wast, in een halfjaar tijd met 22 procent gestegen tot 52 procent.
Wassen op 30 in plaats van op 40 graden zou volgens Tikkie Terug 40 procent energie per wasbeurt besparen. Hiermee kunnen 2 miljoen huizen een jaar lang worden verlicht.
Na een halfjaar tips uitdelen via de campagne hebben de onderzoekers gekeken naar de huidige kennis en bereidheid van Nederlanders om klimaatverandering tegen te gaan. Schöne: „Inmiddels weet bijna 70 procent wat ze concreet kunnen doen. Dat is hoopvol, want iederéén kan iets bijdragen.”
Ondanks de positieve resultaten tot nu toe is onbekendheid met energiebesparende maatregelen nog altijd de hoofdreden voor energieverspilling. Daarom zet Tikkie Terug de campagne vanaf 21 juli voort.