Financiering spoortunnel Delft rond
Na jarenlang gesteggel over de spoortunnel in Delft hebben de betrokken partijen een overeenkomst bereikt over de financiering van het project. Ze steken er opnieuw extra geld in. Dat maakte de gemeente Delft maandag bekend.
Deze week wordt bekend hoeveel de tunnel, die ruimte biedt aan vier sporen, precies gaat kosten. Eerder zegde het ministerie van Verkeer en Waterstaat al 329 miljoen euro toe.De gemeente Delft heeft 50 miljoen euro gereserveerd. Het is nog niet bekend hoeveel geld het ministerie van VROM, de provincie Zuid–Holland, stadsgewest Haaglanden en stadsregio Rotterdam neerleggen voor de Delftse spoortunnel.
De bedoeling is dat de bouw van de tunnel volgend jaar begint. Vier jaar later kunnen de eerste treinen door de tunnel. Van de tunnel met vier sporen komen twee sporen na de oplevering van de tunnel direct in gebruik.
De bouw is onderdeel van het project Spoorzone Delft: de herontwikkeling van een gebied van ongeveer 40 hectare tussen de binnenstad en de woonwijken ten westen en zuiden daarvan. In het gebied rond de tunnel komen onder meer een nieuw station met een stadsdeelkantoor, bijna 1500 woningen, enkele kantoren, een park, waterpartijen, fietsvoorzieningen, parkeerfaciliteiten en wegen. Het hele project moet in 2020 klaar zijn.