„Minder sociale vaardigheden bij jongeren door pc”
Twee op de vijf leraren in het basis- en voortgezet onderwijs vinden dat de sociale vaardigheden van jongeren de laatste jaren zijn afgenomen. Een kwart van hen ziet het frequente gebruik van de computer als boosdoener.
Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim 400 leraren in het basis- en voortgezet onderwijs, dat het platform EPN voor de informatiesamenleving heeft uitgevoerd.EPN zette het onderzoek op poten nadat in het onderwijs steeds vaker te horen was dat jongeren minder dan vroeger in staat waren emoties in gezichtsuitdrukkingen te herkennen. Iets dat voor een goede communicatie nadelig is. Een op de vijf leraren vindt dat de jongeren inderdaad minder goed emoties op gezichten kunnen inschatten.
De helft van de leraren zegt leerlingen in de klas te hebben die verslaafd zijn aan computerspelletjes en chatten. De helft van de ondervraagden meent dat gewelddadige computerspelletjes de agressiviteit van kinderen bevorderen. Een vijfde van de ondervraagden denkt bovendien dat die invloed sterk is.
Een derde van de leraren meent dat games die kinderen samen spelen de sociale vaardigheden bevorderen. Ongeveer de helft is het daar niet mee eens.