Versnippering bij sms-betaling
Het aantal initiatieven op het gebied van betalen met de mobiele telefoon neemt toe. Tot op heden heeft echter geen van de diensten zijn weg naar het grote publiek gevonden.
Een van de redenen is dat belangrijke partijen elkaar tot op heden niet hebben weten te vinden.Dat staat in het eerste rapport ”Mobile payments 2008”, dat donderdag door consultancybedrijf Innopay en onderzoeksbureau Telecompaper is gepresenteerd.
„De financiële instellingen en de aanbieders van mobiele telefonie zullen tot een standaardisatie moeten komen”, schrijven de onderzoekers. Anders dreigt versnippering waarin uitwisseling van data moeilijk is.
Allerlei partijen houden zich bezig met betalen met een mobieltje. Zij gebruiken daarvoor verschillende methoden.
Rabobank introduceerde vorige week bijvoorbeeld het betalen per sms. Daarmee kunnen eigenaren van een mobiele telefoon tot 150 euro overmaken.
Komende maandag gaat een proef van start waarbij automobilisten in achttien steden de parkeerkosten met een sms’je kunnen betalen. Dit is een initiatief van Park-line. Een andere belangrijke partij is Payter, dat experimenteert met mobiele betalingen in winkels in Rotterdam. Daarvoor is een speciale chip nodig in het mobieltje.
Het zogenoemde sms-parkeren, tot nog toe alleen mogelijk in Amsterdam, wordt sinds 1 juli mogelijk gemaakt door een andere aanbieder, SMSParking. Dat gebeurt in samenwerking met de gemeente Amsterdam.
De dienst van Park-line is een reactie daarop, zegt directeur Tomas Novak. „We boden de dienst al wel aan, maar niet voor een breed publiek. We deden dat alleen voor doven en slechthorenden. De stap was dus snel gezet.”
Sms-parkeren komt erop neer dat de automobilist een sms’je stuurt om zijn parkeeractie te starten of te stoppen. Zo wordt alleen de werkelijk geparkeerde tijd doorberekend. Park-line maakt sms-parkeren mogelijk in onder meer Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Groningen en Rotterdam.