Autonome omzetgroei Ahold valt tegen
De omzet van Ahold over het derde kwartaal is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar met 5,8 procent gegroeid naar 16,4 miljard euro. Maar autonoom groeide de omzet slechts met 1,5 procent waar vorig jaar nog 6,5 procent was te zien.
Dat heeft Ahold vrijdag bekendgemaakt. Beurshandelaren straften het aandeel op de effectenbeurs in Amsterdam hiervoor af met een forse daling. Het supermarktconcern spreekt van een moeizaam ondernemingsklimaat, maar blijft wel bij de eerdere winstverwachtingen. De resultaten over het derde kwartaal verschijnen op 26 november.
De autonome omzetgroei bedroeg 1,5 procent, exclusief valuta-invloeden. Ook het vorige kwartaal was de groei met 2,9 procent op eigen kracht al gering. Voor 2003 wil Ahold naar een voorzichtige autonome omzetgroei van 4 tot 5 procent en winstgroei bij constante wisselkoersen. Het concern verwacht dat in 2002 de winst per aandeel met 5 tot 8 procent toeneemt.
De supermarkten in de Verenigde Staten en Azië draaiden goed. Door de economische situatie in Zuid-Amerika verkochten de winkels van de Ahold-keten daar bijna de helft minder. Ook de gang van zaken bij de Amerikaanse foodservice-activiteiten viel zwaar tegen. Deze leverancier van kant-en-klaarmaaltijden aan restaurants en instellingen zag de omzet autonoom zelfs krimpen met 6 procent, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Toen werd een omzetgroei van 9 procent geboekt. Ahold had deze divisie juist aangemerkt als een gedegen winstmaker.
Op de belangrijke Amerikaanse markt steeg de omzet in de supers van Stop & Shop, Giant Landover, Giant-Carlisle, Tops,
BI-LO en Bruno’s met 11,5 procent naar 6 miljard euro. In Azië, waar Ahold supermarkten heeft in Thailand, Maleisië en Indonesië, nam de omzet met bijna 17 procent toe naar 109 miljoen euro.
In de dertien Europese landen stegen de winkelomzetten eveneens, en wel met 6,6 procent naar 5,5 miljard euro, waarvan 4,8 procent autonome groei. De winkels in Brazilië, Chili, Paraguay, Peru en vooral Argentinië zagen de omzet kelderen met ruim 49 procent naar 586 miljoen euro. Desondanks was daar wel een autonome omzetgroei te zien van 6 procent.
In het tweede kwartaal leed Ahold voor het eerst sinds 1973 een kwartaalverlies. Het nettoverlies bedroeg 197,5 miljoen euro. Het probleem lag vooral in Latijns-Amerika, waar Ahold een bijzondere last had van 410 miljoen euro na de problemen met voormalige partner Velox Retail.
Ahold gaat de activiteiten in Polen, Tsjechië en Slowakije bundelen in een nieuw bedrijf, Ahold Centraal-Europa (ACE). Deze organisatie gaat vanuit het hoofdkantoor in Praag onder meer de inkoop, marketing, personeelszaken en administratie regelen. Op deze manier kan gebruik worden gemaakt van schaalvoordelen en gezamenlijke kennis binnen de Oost-Europese regio, zo meldde het supermarktketenconcern vrijdagavond. Volgens een woordvoerder van het bedrijf is het „zeer zeker niet de bedoeling” dat de integratie van activiteiten ten koste gaat van arbeidsplaatsen. „We hebben onze mensen aldaar veel te hard nodig.”
De lokale winkelketens (Albert- en Hypernova-formules) blijven voor het dagelijkse management wel over een eigen landelijke organisatie beschikken. De ruim 400 Albert- en Hypernova-hypermarkten in de betrokken landen zullen een gezamenlijke jaaromzet van circa 1,3 miljard euro hebben.