Nieuwe NS–treinen rollen van de band
De Nederlandse Spoorwegen hebben vrijdag de eerste van een reeks van 204 nieuwe dubbeldekker intercityrijtuigen in ontvangst genomen. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst op het terrein van fabrikant Bombardier in Aken.
In de jongste lichting dubbeldekkers is een aantal verbeteringen doorgevoerd ten opzichte van de vorige. Zo zijn de trappen breder en biedt het systeem voor airconditioning de reiziger en de machinist meer comfort. De stoelen in de eerste klasse beschikken over individuele leeslampen en stopcontacten.De nieuwe dubbeldekkers zijn milieuvriendelijker dan de vorige generatie. De energie die vrijkomt bij het remmen, wordt opgevangen en teruggeleverd. Ook is de opvang en verwerking van toiletafval aangepast, waardoor NS jaarlijks 16 miljoen liter water bespaart. Eind 2009, als alle rijtuigen zijn geleverd, beschikt NS over 20.000 extra zitplaatsen.
De dubbeldekkers kunnen gekoppeld worden tot een lengte van 14 rijtuigen. Dergelijke treinen zijn bijna 400 meter lang en bieden 1400 reizigers een zitplaats.
NS gaat de nieuwe dubbeldekkers in eerste instantie vooral inzetten op drukke trajecten, zoals Eindhoven–Utrecht–Amsterdam–Schiphol en Den Haag CS–Utrecht– Arnhem.
In totaal beschikt NS straks over 872 rijtuigen van het dubbeldekkertype. Die bieden plaats aan 87.000 zitplaatsen, een derde van de totale stoeltjescapaciteit.