Advertenties fleuren EMG-cijfers op
Een florerende advertentieomzet zorgde in 2007 voor goede resultaten van de Erdee Media Groep (EMG), moedermaatschappij van het Reformatorisch Dagblad, Terdege en KRB Organisatie. „Wat voor ons bedrijf echter van het grootste belang is, is de blijvende gezindheid om in afhankelijkheid ons werk te doen.”
Dat zei algemeen directeur ir. B. Visser vrijdagavond tijdens de presentatie van de EMG-jaarcijfers over 2007 aan de aandeelhouders.Het schip van de Erdee Media Groep ligt op koers, maar de mediazee is onstuimig en de weersverwachtingen zijn ongewis. Dalende inkomsten bij gedrukte media en een toenemende vraag naar digitale nieuwsvoorzieningen vragen om snel inspelen op veranderingen en om het ontwikkelen en tussentijds opfrissen van een duidelijke strategie, aldus Visser.
Voorzitter van de raad van bestuur J. L. van den Heuvel opende de avond met het lezen van 1 Korinthe 6:1-11. De grondhouding die uit dat gedeelte spreekt, wenste hij alle betrokkenen bij het bedrijf toe: „Ons ongelijk bekennen is meestal niet onze sterkste kant, en de ander uitnemender achten dan onszelf ook niet. Maar als wij voor God verliezen, verliezen we onze rechthebbendheid.” Hij noemde de rampen die de wereld het afgelopen jaar overspoelden, terwijl anderen hun werk konden blijven doen. „Wij hebben veel om dankbaar voor te zijn. Danken is denken aan bewezen weldaden.”
De gemiddelde totale oplage van het RD daalde in 2007 licht, evenals in voorgaande jaren, en kwam uit op bijna 55.000. Toch houdt het Reformatorisch Dagblad -vergeleken met veel andere kranten in Nederland- zijn abonnees redelijk goed vast. „Een positieve ontwikkeling is dat voor het eerst sinds 2002 de instroom de uitstroom van het aantal vaste abonnementen overtrof.”
Die ogenschijnlijke tegenstelling valt te verklaren door de introductie van het zogeheten WeekendPlusabonnement, waarbij de abonnee gedurende de week de krant op z’n computerscherm leest en hem op vrijdag en zaterdag op papier in de bus krijgt. Zo’n 60 procent van de 1200 WeekendPluslezers (2007) betrof nieuwe abonnees.
Daalde de oplage licht, het bereik steeg. De websites refdag.nl en yord.nl kregen in 2007 behoorlijk meer unieke bezoekers. Op refdag.nl kwamen 6,5 procent meer mensen, bij yord.nl steeg het aantal unieke bezoekers met 11,4 procent.
Bij familieblad Terdege daalde de gemiddelde kernoplage voor 2007 met 2,2 procent tot ruim 29.500.
De financiële resultaten voor de EMG over 2007 zijn min of meer vergelijkbaar met die van 2006, aldus Visser. Weliswaar komt de nettowinst uit op 528.000 euro tegen 1 miljoen euro een jaar eerder, maar dat verschil zit voornamelijk in een aanzienlijk positief pensioenresultaat in 2006 en een eenmalige afschrijving op de investering in een nieuw computersysteem. „Operationeel gezien presteerden we ongeveer net zo goed als in 2006.”
De cijfers van de advertentieverkoop waren zeer positief en zelfs hoger dan begroot. Dat kwam vooral door het grote aanbod van personeelsadvertenties, aldus Visser. De advertentieomzet bij het RD was 7,2 procent hoger dan in 2006, bij Terdege steeg die zelfs met 15 procent.
Voor wat betreft de cijfers is er volop reden tot dankbaarheid, maar van achterover leunen kan geen sprake zijn, zegt Visser. „De EMG verwacht voor 2008 gelijkblijvende economische ontwikkelingen en een lichte groei in advertentieomzet. Door andere abonnementsvormen en vernieuwing van de redactionele formule denken we een stabilisering in abonnementenomzet te kunnen realiseren. Maar 2008 is wel het drukste jaar binnen de periode die ons strategisch plan Vizier 2012 omvat. Alle systemen worden vervangen en er komt tijdelijk extra personeel binnen.” De organisatie zal in 2008 break-even draaien, denkt hij.
Ds. G. S. A. de Knegt, lid van de Stichting Reformatorische Publicatie, sprak vrijdagavond een slotwoord naar aanleiding van 2 Petrus 3:8. „Eén dag is bij de Heere als duizend jaar. Gods tijdsrekening is heel anders dan die van mensen. Hij is niet onderworpen aan de wetten van de tijd, daarom is overspannen eindtijdverwachting niet goed - net zomin als denken dat de wederkomst nooit komt. Niemand weet wanneer de Heere komt, maar belangrijk is dat Hij komt.”