Overtuigd van Honda hybride
Alles wat maar enigszins met het milieu te maken heeft, is in de autowereld op dit moment hot. En het ziet er niet naar uit dat daar voorlopig verandering in komt. Waar Honda diverse jaren slechts bescheiden presteerde op de Nederlandse markt, is het merk met de Civic Hybrid weer volledig terug. Tijd om het nut en effect van een hybride is uitgebreid te ervaren.
De enige hybride die Honda op dit moment in het programma heeft, is de Civic sedan. Dit model heeft het formaat van onder meer een Volkswagen Jetta en een Mitsubishi Lancer en kan daardoor goed concurreren zowel in de zakelijke als de particuliere markt.Bijtelling
Al bij aankoop is een deel van de winst binnen. Omdat de Civic in de laagste klasse valt wat betreft CO2-uitstoot en tegelijk een hybride is, wordt er vanuit Den Haag een bpm-korting gegeven van maar liefst 6500 euro en daarmee kan Honda de auto concurrerend in de markt zetten. Bovendien is sinds enkele maanden de wegenbelasting gehalveerd en hoeven zakelijke gebruikers niet de volle 25 procent, maar ’slechts’ 14 procent van de nieuwprijs bij het inkomen op te tellen.
Let wel, dat is allemaal voordeel voordat er mee is gereden. Prettige bijkomstigheden uiteraard, maar de auto moet op het gebied van functionaliteit en rijplezier ook aan de verwachtingen voldoen.
Het model is neutraal vormgegeven met een laag en breed front voorzien van chroom. De carrosserielijn loopt geheel volgens de stroomlijnwetten naar achteren op. De auto heeft een voldoende groot glasoppervlak, grote, heldere achterlichten en staat op vrijwel volledig gesloten lichtmetalen wielen. Keurig, maar niet meer dan dat. We weten dat Honda op het gebied van vormgeving beter kan presteren. Er komen binnen twee jaar van Honda nog drie hybride voertuigen op de markt.
Extra pit
De Civic heeft een eenvoudige 1,3 liter benzinemotor van 95 pk. Daarmee kunnen niet meer dan bescheiden prestaties worden neergezet. De tweede motor, een elektrische wel te verstaan, helpt mee op de momenten dat de bestuurder het gas helemaal intrapt, bijvoorbeeld om te passeren. Dat betekent dat bij lage en constante snelheden de auto een zuinige en compacte benzinemotor heeft, maar als het nodig is extra pit aan boord heeft.
Bij gas loslaten of remmen wint een generator energie terug die weer in de accu’s wordt opgeslagen. Hierdoor gaat er veel minder energie verloren dan bij een traditioneel model. Nu belooft Honda uitermate gunstige verbruikscijfers (1 op 21,7 gemiddeld), maar die zijn onder laboratoriumomstandigheden gemeten zonder airco.
Het is eerlijker een vergelijk te trekken met een soortgelijk model met benzinemotor. Daarin komt de Civic, zonder dat er erg veel moeite voor hoeft te worden gedaan, behoorlijk gunstig voor de dag. Het voordeel is in stadsverkeer groter dan op de snelweg, vooral vanwege het Start & Stop systeem dat bij stilstand (voor een stoplicht, in de file) de motor laat afslaan. Bij een gebruik van zo’n driekwart snelweg en de rest daarbuiten scoorde de testauto gemiddeld rond de 1 op 15,5.
Compleet
Maar ook dan is de rechtervoet veruit bepalend. Een tank lang netjes opletten en vooral ook rijden op het instrumentarium dat het laden en ontladen van de accu aangeeft, levert een gemiddelde van boven de 1 op 17 op en dan nog gaat de Civic niet als een slak door het verkeer. Niet doordacht is dat stilstaand in de D-stand van de automaat de motor afslaat, maar vervolgens weer wordt gestart als de hendel in de P-stand wordt gezet. Dan had de motor net zo goed uit kunnen blijven.
De Civic is van binnen behoorlijk ruim met in het ontwerp van het dashboard digitale trekjes van de hatchback die specifiek voor Europa is ontwikkeld. Vier tot vijf volwassenen hebben voldoende ruimte en het uitzicht rondom vanuit de bestuurderszitplaats is royaal. De auto is compleet uitgerust met zes airbags, airconditioning, elektrische ruiten en spiegels, centrale vergrendeling met afstandsbediening en een audio-installatie. En dat voor een prijs van 23.900 euro. De Civic Hybrid is voor veel soorten automobilisten aantrekkelijk; door zijn prettige, vooral op comfort afgestemde rijgedrag, maar zeker ook door zijn lage brandstofverbruik en bijbehorende fiscale voordelen.