Elektrisch autorijden in een stroomversnelling

„Als de 7 miljoen auto’s die op dit moment in Nederland rondrijden allemaal op elektriciteit overstappen, scheelt dat 21 miljoen ton CO2 uitstoot per jaar. Dat is hetzelfde als 2900 keer de Eiffeltoren”, aldus Michiel Boersma, topman van Essent. Het bedrijf gaat flink investeren in elektrische auto’s.

Albert-Jan Cornelissen
20 June 2008 10:24Gewijzigd op 14 November 2020 05:59
Electric Cars Europe in Lochem zet in op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Als eerste worden de Lotus Elise (foto) en de VW Golf omgebouwd. Foto ECE
Electric Cars Europe in Lochem zet in op de ontwikkeling van elektrische auto’s. Als eerste worden de Lotus Elise (foto) en de VW Golf omgebouwd. Foto ECE

Samen met investeringsmaatschappij United Momentum, Van der Kooi Sportscars, Detroit Electric en technisch adviesbureau InnoSys participeert Essent in de nieuwe onderneming Electric Cars Europe (ECE), die de niet geringe ambitie heeft om vanuit het Gelderse Lochem de elektrische auto „in een stroomversnelling te brengen.” Iets wat de grote autoconcerns van deze wereld met hun enorme ontwikkelingsbudgetten niet lukte.Volgens directeur Martijn van Rheenen van United Momentum ligt dat hoofdzakelijk aan het feit dat fabrikanten niet wíllen. „De auto-industrie en oliemaatschappijen hebben meer belang bij auto’s met normale verbrandingsmotoren, omdat er meer onderdelen in zitten die kapot kunnen gaan en moeten worden vervangen. Alles draait bij hen om kortetermijndenken, snel geld verdienen in plaats van investeren op de lange termijn.”

Van Rheenen benadrukt dat ECE niet het ei van Columbus heeft uitgevonden. „Wat wij hier toepassen, elektroauto’s met lithium ion-accu’s, is beslist niet nieuw. En de autofabrikanten kunnen dat tien keer beter dan wij. Het verschil is echter dat wij het dóén. We zijn maar een klein schakeltje in het geheel, maar we hopen de markt in beweging te brengen.”

Perceptie veranderen
Of dat lukt, zal voor een groot deel afhangen van het feit of het bedrijf erin slaagt de perceptie van de consument te veranderen. „De lithium-ion accu’s zijn goed voor een actieradius van circa 300 kilometer en kunnen vervolgens bij een snellaadstation in tien minuten worden opgeladen. Het beeld dat ze onveilig zijn bij een ongeluk klopt absoluut niet. Zelfs als je er een spijker in slaat gebeurt er niets”, aldus ontwikkelaar Tim de Lange van InnoSys.

Bovendien heeft een auto met elektroaandrijving pas om de 50.000 km een onderhoudsbeurt nodig en is de energieprijs per kilometer slechts 2,5 cent. „Op een kilowattuur stroom kom je 8 kilometer ver, dat kost 20 cent. Bovendien kun je een elektroauto altijd opladen, want overal zijn stopcontacten. Er hoeven dus geen miljarden te worden geïnvesteerd in infrastructuur, zoals bijvoorbeeld bij de brandstofcelauto nodig is.”

Projectleider André Postma van Essent voegt er onmiddellijk aan toe dat de volgende stap nu is om een standaardisatie voor het bijvulproces te ontwikkelen. „Net zoals je overal dezelfde benzineslang hebt, moeten we ook met één systeem voor elektroauto’s komen zodat je elke auto op elke plek kunt opladen. Op dat punt zijn echter de fabrikanten aan zet.”

Geen accijns
Het klinkt allemaal geweldig, autorijden zonder schadelijke gassen te produceren en nog betaalbaar ook. De kosten worden echter voor een deel veroorzaakt door de energiekosten, waarop geen accijns worden geheven. De vraag is echter hoe lang dat duurt als Nederland massaal overstapt op elektroauto’s. Bovendien is dit type auto nog erg duur. Komende maand begint ECE in Lochem met de ombouw van de Lotus Elise en de VW Golf, auto’s die beide circa twee keer zo duur worden met elektroaandrijving. ECE houdt het dan ook op een productie van „enkele tientallen exemplaren” per jaar.

De grote doorbraak komt pas echt als elektroauto’s betaalbaar worden voor het grote publiek. Wellicht gaat dat lukken met de producten van Detroit Electric die ECE naar Nederland gaat halen. In 2010 moet een middenklasser in de showroom staan die ondanks zijn elektroaandrijving circa 30.000 euro gaat kosten. En dan kan de stroomversnelling wel eens echt beginnen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer