Buitenland

Sarkozy pleit voor beperking brandstofbelasting

De Franse president Nicolas Sarkozy heeft andere regeringsleiders in de EU opgeroepen om samen de btw-inkomsten uit brandstof te bevriezen.

ANP
20 June 2008 06:22Gewijzigd op 14 November 2020 05:59
De Franse president Nicolas Sarkozy heeft andere regeringsleiders in de EU opgeroepen om samen de btw-inkomsten uit brandstof te bevriezen. Foto EPA
De Franse president Nicolas Sarkozy heeft andere regeringsleiders in de EU opgeroepen om samen de btw-inkomsten uit brandstof te bevriezen. Foto EPA

De Franse president meent dat de overheid niet meer mag profiteren van de snel stijgende prijzen van benzine en andere brandstof. Nu vloeien er steeds meer btw-inkomsten in de schatkisten, omdat die een percentage zijn van de stijgende brandstofprijs.Sarkozy, die op 1 juli het EU-voorzitterschap overneemt, stelde voor dat de Europese Commissie hiervoor met een voorstel komt. Het voorstel is echter omstreden. Eerder hadden ministers van Financiën in de EU afgesproken om de belastingen niet aan te passen aan de hoge olieprijs.

Daar wees ook premier Balkenende in een reactie op. Balkenende wil geen fiscale maatregelen nemen zoals Sarkozy die voorstelt, maar wel mensen helpen met lage inkomens „die het meeste lijden onder de hoge olie- en voedselprijzen”.

In de tweede helft van augustus praat het kabinet over de ’koopkrachtplaatjes’. Minister Bos (Financiën) overweegt om de btw-verhoging met 1 procent een jaar uit te stellen om koopkracht te behouden.

De Oostenrijkse bondskanselier Alfred Gusenbauer zei de Franse president wel te steunen. Hij is ook voor een speculatiebelasting op de grote winsten van oliemaatschappijen, net als Italië al heeft geopperd.

De Europese Commissie heeft tot dusver steeds gezegd weinig te kunnen doen voor Europeanen die kampen met de hogere olieprijs. Alleen voor de vissers is dinsdag een steunpakket aangekondigd. Volgens Brussel heeft de vissector het erg lastig omdat er steeds minder vis is en hun speciale diesel in sommige havens 70 cent per liter kost.

De EU zet sinds vorig jaar vooral in op zuiniger gebruik van olie. Auto’s zijn de grootste olieverbruikers, dus de EU werkt aan strenge eisen voor nieuwe auto’s, waaronder zuinigere motoren en betere banden. De EU streeft ook naar meer alternatieve brandstof, zoals olie uit koolzaad en windenergie.

De Europese Commissie oppert wel om het effect van de dure olie op het dagelijkse leven te beperken. Als de olieprijs niet zou zijn gekoppeld aan de gasprijs, kan het gas wellicht goedkoper worden. De Nederlandse regering verdient echter momenteel zeer veel op aardgasverkopen, zeker nu de gasprijs is meegestegen met de olieprijs.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer