Albert Heijn opent ’nieuwe’ supermarkt
Het eerste filiaal van Albert Heijn volgens een gemoderniseerd winkelconcept is operationeel. In het Brabantse Veghel, de thuisbasis van concurrent Jumbo, opende de marktleider donderdag de eerste supermarkt in een nieuw jasje. Later deze week volgt de tweede in Laren.
De supermarktketen wil het nieuwe concept toepassen bij alle winkels, met uitzondering van de ’AH to go’-vestigingen en de ’XL’-filialen. In totaal gaat het om circa 680 winkels, inclusief de over te nemen C1000-winkels. Voor dit jaar mikt het bedrijf op tachtig omgebouwde winkels. Albert Heijn zwijgt over de investeringen die met de operatie zijn gemoeid.Het nieuwe concept kenmerkt zich volgens de bedenkers vooral door meer keuze, meer voordeel en meer service. Zo worden de voordeligste artikelen duidelijker aangeprijsd en kunnen klanten proeven. Alle schappen bij de kassa’s, zoals voor snoepgoed, zijn weggehaald.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe concept is ook rekening gehouden met het milieu. De CO2-uitstoot van de koelinstallaties in de winkels wordt met 15 tot 20 procent teruggebracht door andere verlichting te gebruiken en door diepvrieskasten af te dekken. „Maar CO2-neutraal zullen we nooit worden."Albert Heijn is niet de enige supermarktketen die zijn winkels moderniseert. Ook Super de Boer en Schuitema, de organisatie achter de C1000-winkels, lanceerden verbeterde winkelconcepten.