KLM presteert boven verwachting
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft over het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar beter gepresteerd dan verwacht. Of er over het hele jaar winst zal worden gemaakt, is „onwaarschijnlijk.” Daarvoor zijn de onzekerheden in de luchtvaartsector nog te groot.
Dat meldde KLM donderdag bij de presentatie van de resultaten. In het tweede kwartaal, dat afliep op 30 september, steeg de operationele winst tot 141 miljoen euro. Dat was 83 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.
De operationele winst werd negatief beïnvloed (9 miljoen euro) als gevolg van de wilde staking door grondwerktuigkundigen. Ook moest KLM 10 miljoen euro extra afschrijven op zijn vloot Boeings 747-300. De gestegen olieprijs betekent doorgaans hogere brandstofkosten voor luchtvaartmaatschappijen, maar KLM wist deze post door scherp in te kopen toch in de hand te houden.
Dat de operationele winst het afgelopen kwartaal hoger is uitgevallen dan in dezelfde periode vorig jaar, is op zich wel verklaarbaar. De angst voor vliegtuigen en vliegreizen zat er na de aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten diep in bij reizigers. De hele luchtvaartsector belandde in zwaar weer. Voor KLM betekende dat toen een kostenpost van 50 miljoen euro.
De nettowinst van KLM kwam uit op 86 miljoen euro, tegen 27 miljoen euro vorig jaar. Over het eerste halfjaar staat de nettowinstteller nu op 97 miljoen euro. De omzet kwam in vergelijking met het tweede kwartaal vorig jaar 1 procent lager uit op 1,85 miljard euro.
De kans dat er over een halfjaar nog steeds zwarte cijfers worden geschreven, acht de luchtvaartmaatschappij onwaarschijnlijk. Daarvoor zijn de economische omstandigheden te onzeker, en ook op het politieke wereldtoneel (onder meer de dreigende situatie rond Irak) verwacht de KLM nog geen rust. Het bedrijfsresultaat zal naar verwachting wel positief zijn.
Beleggers wisten de prestaties van KLM wel te waarderen. Donderdag steeg het aandeel met 5 procent. Aandeelhouders zijn de laatste tijd niet verwend. Vorige week moesten grote luchtvaartmaatschappijen als American Airlines, Northwest Airlines en Delta Air nog forse verliezen melden, plus banenverlies.
De Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft de betere resultaten van het afgelopen kwartaal onder meer te danken aan het in de hand houden van de kosten. Zo zijn er minder vliegtuigen ingezet, wat weer scheelt in de kosten van brandstof, onderhoud en personeel. In het vorige kwartaal trok het aantal luchtreizigers licht aan, zodat de KLM-toestellen gemiddeld genomen beter bezet waren. Ook de vraag naar vrachtcapaciteit trekt wat aan. President-directeur L. van Wijk van KLM is tevreden over de geleverde prestaties. „We presteren goed onder moeilijke marktomstandigheden.”
Gisteren werd bekend dat de KLM en de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT) komende maandag met elkaar rond de tafel gaan zitten. Ze willen hun conflict oplossen. Maandag zei de KLM dat de luchtvaartmaatschappij niet langer met de NVLT over de CAO wil onderhandelen. Het bedrijf vindt dat de NVLT via de media steeds onterecht de veiligheid ter discussie stelt om het CAO-overleg onder druk te zetten. Bij de luchtvaartmaatschappij is fundamentele twijfel ontstaan over de betrouwbaarheid van de NVLT als partner.