Hang naar nostalgie redt de molen
Eigenaren van molens moeten bij de exploitatie beter gebruikmaken van het nostalgische aspect van het karakteristieke gebouw. Op die manier kunnen de eigenaren in de toekomst in financieel opzicht het hoofd beter boven water houden.
Dat concluderen acht studenten van de internationale hogeschool NHTV in Breda in hun afstudeeronderzoek.Nederland is ongeveer 1200 molens rijk. De studenten hebben zich voor hun onderzoek gericht op de molens in het gebied Noordoost-Brabant, waar er 59 staan. Volgens Dylan Pas, een van de studenten, ligt de kracht van de molen juist in de eenvoud en de echtheid. „Bij het dagje uit is weer een hang naar vroeger merkbaar. Mensen zijn uitgekeken op fancy pretparken”, aldus Pas.
De omgeving en de beleving daarvan staan centraal bij de bedachte concepten van de NHTV-studenten. Zo moeten molens worden ingericht waar molenaars hun vak nog uitoefenen en bezoekers ook zelf aan de slag kunnen. Dit zou de aantrekkingskracht op scholen en toeristen vergroten. Ook moeten er evenementen komen waar het verhaal van het icoon van Nederland wordt verteld.
De studenten stellen voor in en om de molens meer activiteiten te laten plaatsvinden. De molens zouden meer ingezet moeten worden voor bedrijfsfeesten en conferenties. Ook zou het onder begeleiding van een molenaar een geschikte werkplek kunnen zijn voor mensen met een verstandelijke beperking.
Leon Endedijk, directeur van De Hollandse Molen, noemt de ideeën van de studenten verfrissend. „De mogelijkheden om meer publiek naar de molens te trekken, brengen we zeker onder de aandacht van onze leden. De ideeën zullen ongetwijfeld meer geld opbrengen. Er moet nog wel bekeken worden of de moleneigenaren zich daardoor ook financieel helemaal zelfstandig kunnen redden.”