„Besparen op stroom is de groenste keus”
Eerst was hij manager bij de technische afdeling van KLM, een grote vervuiler. Nu verkoopt algemeen directeur van Greenchoice Rob van Rees groene stroom en stimuleert hij energie te besparen: „Ik heb de overtuiging dat iedereen zijn energieverbruik kan halveren.”
Energie mag nog niet zo heel lang door elk bedrijf worden geleverd. In juli 2001 is de markt geliberaliseerd. Greenchoice is een van de bedrijven die toetreden. „We dachten dat we beter waren in het leveren van stroom dan de bestaande bedrijven. Vooral op het gebied van klantenservice en efficiency wilden we de slag winnen.”Greenchoice is in 2000 opgericht door Van Rees, een oude studievriend en zijn collega. Voor het leveren van stroom is een vergunning van de overheid nodig. „Het is nu moeilijker om te starten dan zeven jaar geleden. Nu zijn er meer vereisten. Toen wij startten, waren er te weinig regels. Twee bedrijven die in 2001 ook de energiemarkt betraden, zijn nu van de markt verdwenen”, aldus Van Rees.
Greenchoice koopt groene stroom in bij onder meer boeren en corporaties. „Die hebben bijvoorbeeld een windmolen, een biomassa-installatie of zonnepanelen waarmee ze stroom opwekken.”
Aan een elektron die door een stroomdraad gaat, is niet te zien of hij groen is of niet, zegt Van Rees. „Groene stroom laat zich niet sturen door het elektriciteitsnet. En ook op dagen dat het niet waait, wil onze klant stroom. Pas als de klant stroom heeft verbruikt, weten we hoeveel we hadden moeten leveren.”
Om dit proces goed te regelen, maakt Greenchoice een planning met daarin de hoeveelheid stroom die ze denkt te gaan leveren per jaar. „Door certificaten -die de overheid uitgeeft- tonen we aan dat we genoeg groene stroom inkopen van onze partners.”
De prijs van de elektriciteit van Greenchoice is iets lager dan grijze stroom. „De productiekosten van groene stroom zijn wel hoger dan van de grijze. Door subsidie van de overheid zijn beide soorten op de inkoopmarkt even duur. Door lagere organisatiekosten zijn we iets goedkoper.”
Sinds juli 2004 is ook de gasmarkt geliberaliseerd. Omdat groen gas bijna niet bestaat, levert Greenchoice toch de grijze variant. Van Rees: „Het geld dat we met gas verdienen, investeren we grotendeels in CO(in2(-projecten. Zo zijn we eigenaar van een enorm bosperceel in Brazilië. We compenseren de CO(in2( die vrijkomt door het stoken van gas met het aanplanten van bomen.”
Greenchoice stimuleert de klant te bezuinigen op energieverbruik. Van Rees is ervan overtuigd dat een consument zijn verbruik kan halveren. „Besparen zit hem vooral in kleine dingen. Een draadloos modem heb je alleen nodig als je computer aanstaat. Als hij uitstaat, zou je het modem met een schakelaartje uit kunnen zetten. Dat scheelt snel zo’n 100 kWh (kilowattuur) per jaar, zo’n 25 euro.”
Greenchoice is het enige bedrijf dat 100 procent groene energie levert, zegt Van Rees. „Gelukkig zijn er ook andere bedrijven die milieuvriendelijke stroom verhandelen. Veel daarvan alsof ze groen zijn, maar wij zijn het echt.”
De Rotterdamse onderneming richt zich met name op huishoudens. Daarvan gebruikt 30 tot 40 procent groene energie. Ruim 200.000 mensen zijn klant bij Greenchoice, aldus Van Rees. Ook woningcorporaties en landelijk opererende bedrijven uit het mkb horen tot de klantenkring van Greenchoice.
Van Rees ziet de toekomst van zijn bedrijf zonnig in. „Er gaat veel gebeuren in de energiesector. Grote jongens als Nuon en Essent zullen worden overgenomen. Wij willen groeien met 30.000 tot 40.000 klanten per jaar. Bij te snelle groei ontstaan kwaliteitsproblemen.”
Behalve met het leveren van gas en stroom houdt Greenchoice zich bezig met speciale acties. „Zo stimuleerden we onze klanten subsidie aan te vragen voor zonnepanelen. Ook hebben we een aanbieding voor subsidie voor een zonneboiler.”
Met de Protestante Kerken in Nederland (PKN) en Kerk in Actie sloot Greenchoice eveneens een contract. Voor elk kilowattuur dat leden van het kerkgenootschap en donateurs van de stichting van Greenchoice afnemen, geeft het bedrijf een kwart eurocent aan een klimaatplan van ICCO en Kerk in Actie. Per jaar is dat zo’n 20 euro per klant, aldus Van Rees. Inmiddels doen zo’n 5000 huishoudens mee.
Van Rees verdient bruto 60.000 euro per jaar, meldt de website van Greenchoice. „Topsalarissen vind ik onzin. Ik kan het niet verkopen als ik tien keer zo veel zou verdienen als een medewerker van de klantenservice. Als aandeelhouder van het bedrijf pluk ik natuurlijk wel de vruchten van de groei ervan.”
Ondernemen met een ideële component, noemt Van Rees zijn werk bij Greenchoice. „Bedrijven hebben een grote verantwoordelijkheid in de maatschappij. Maatschappelijk verantwoord ondernemen hóórt gewoon. Andere ondernemingen doen het misschien te weinig.”