Eerste boxer diesel Subaru toonbeeld van souplesse
Subaru beweegt zicht op geheel eigen wijze door het autolandschap. Eigenzinnige modellen, vrijwel allemaal voorzien van vierwielaandrijving en stug vasthoudend aan de zogenaamde boxermotoren.
Het merk speelt in Europa, op wat alpenlanden na, een zeer bescheiden rol. Oorzaak: geen diesels. Aan die situatie maakt Subaru nu een einde met een eigen boxer diesel.Subaru kocht nooit een dieselmotor bij een andere fabrikant, omdat het wezen van de boxermotor zich daar niet voor leent. Bij dit type motor liggen de cilinders helemaal plat, twee aan twee tegenover elkaar. Boxermotoren zijn enorm laag van bouw. Als de motorruimte daarop is afgestemd, past er niet zomaar een bestaande lijnmotor in, een motor waarbij de cilinders achter elkaar, in één lijn, zijn geplaatst. Die is simpelweg veel te hoog.
De boxerconstructie brengt als voordeel een gunstig, laag zwaartepunt met zich mee en het daarbij behorende positieve effect op het weggedrag. De nieuwe Subarumotor is een 16-klepper met common rail inspuiting en een inhoud van 2 liter. Daarmee wordt een flink vermogen behaald van 150 pk en een koppel van 350 Nm bij 1800 tpm. Het feit dat Subaru met 150 pk begint, betekent dat deze nieuwe krachtbron voor de toekomst nog de nodige reserves heeft. Er zou zelfs sprake zijn van een zeer krachtige variant in een Impreza STi-achtige auto.
Roffelende sound
Op dit moment moet de consument het doen met de hoog op de wielen geplaatste Outback. Bij het starten maakt ook de diesel in de verte een geluid dat herkenbaar is van boxer benzinemotoren. Een licht roffelende sound!
Tot net boven de 1500 tpm valt er weinig leven in de diesel te bespeuren. Pas wanneer het toerental dicht in de buurt van het maximale koppel komt, blijkt er ineens sprake van een enorme souplesse. En daarin schuilt meteen een bezwaar van de krachtbron. Wie bij het wegrijden bij een verkeerslicht voorzichtig gas geeft, zal merken dat de motor de neiging heeft snel af te slaan. Geen probleem, dat overkomt de beste. Maar het testexemplaar is voorzien van een ”keyless” instapfunctie met startknop. Deze vraagt volledige stilstand en het intrappen van het rempedaal alvorens te willen starten. Dat vertraagt enorm als dit bij groen licht moet gebeuren. Maar volgens de folder wordt deze voorziening niet in Nederland aangeboden. Verstandig, Subaru moet daar niets aan veranderen. Geef maar gewoon een ouderwetse sleutel.
Als de diesel eenmaal rolt, functioneert de motor fenomenaal. Het is een toonbeeld van souplesse. Er kan uitermate schakellui worden gereden en het geluidsniveau is sterk gedempt.
Subaru kan in één klap meedoen met het dieselgeweld van veel Europese en Japanse merken. De doorbraak in het zakelijk segment moet dan ook eenvoudig zijn. Bovendien blijkt het verbruik in de praktijk boven de 1 op 14 te liggen. Dat is voor een auto van een dergelijk formaat beslist netjes. De Outback haalt ook nog eens een topsnelheid van 200 km/u en accelereert in 9,2 seconden naar de 100 km/u. Kortom, Subaru stapt goed uitgerust het dieseltijdperk in. Het aantal Subaru’s op Nederlandse en Europese wegen zal daarom de komende tijd aanzienlijk toenemen.
Luchthapper
Aan het concept van de Outback is niet gesleuteld. De auto is op details aan de dieselmotor aangepast. De aanwezigheid van de motor is direct te zien aan de luchthapper op de motorkap, die de intercooler optimaal laat ademen. Verder blijft alles bij het vertrouwde.
De auto komt door zijn hogere stand op de wielen, zijn brede spatbordranden, grote ronde mistlampen en dakrails als een alleskunner over. En dat wordt voor een belangrijk deel ook bevestigd, mede dankzij de standaard permanente vierwielaandrijving. De bestuurder heeft daar totaal geen omkijken naar. Het Symmetrical AWD weet welke wielen wel of geen grip hebben en stuurt de aandrijfkrachten precies daar naartoe waar ze het meeste nut hebben.
De auto bezit niet het onder Subarurijders bekende hendeltje tussen de stoelen om daarmee een soort van lage gearing in te schakelen, maar dat lijkt in de Nederlandse praktijk niet echt nodig. Bovendien gooit de diesel zijn forse koppel in de strijd.
De trillingsvrije loop van de dieselmotor draagt bij aan het algehele comfort. Bovendien zorgt de onafhankelijke wielophanging rondom voor een prettig veerkarakter. Als de prestaties ten volle benut worden, blijft de auto comfortabel reageren. Eigenlijk overtuigt de Outback diesel al direct bij het wegrijden.
Vertrouwd gevoel
Door de komst van de dieselmotor kunnen veel meer Europeanen zich op Subaru richten en profiteren van de sterke eigenschappen van het merk. Laat het maar aan Japanse merken over om een degelijke auto te bouwen. Subaru scoort altijd hoog in betrouwbaarheidsstatistieken. Niet voor niets geeft de Outback diesel een vertrouwd gevoel. De gebruikte materialen bevestigen de degelijkheid van het interieur.
De Outback kan worden geleverd met lederen bekleding. Verder zorgen diverse aluminiumkleurige accenten voor voldoende afwisseling. Een keurig geïntegreerd navigatiesysteem met touchscreen is in combinatie met Bluetooth als optie leverbaar (2495 euro). Er is ook een navigatiesysteem beschikbaar gecombineerd met parkeersensoren achter (1995 euro). Prijstechnisch heeft Subaru de Outback diesel keurig ingezet met een bedrag van 39.495 euro voor de Comfort en 40.995 euro voor de Luxury. Dat komt neer op een meerprijs van 2865 euro ten opzichte van de 2,5 liter benzine.
De dieselmotor zal de komende tijd meer toepassing krijgen. Recent heeft Subaru de derde generatie Forester gelanceerd, en daarvan mag in het najaar een dieselvariant worden verwacht. Ook in de middenklasse Impreza zal de diesel te zijner tijd leverbaar zijn.
Subaru Outback D Luxury
Waardering
- bijzonder fijne diesel, ruim interieur, fijn rijgedrag
- motor neigt bij lage toeren snel af te slaan, weinig kleurrijk
Techniek
Cilinderinhoud: 1998 cc; maximumvermogen: 110 kW/150 pk bij 3600 tpm; maximumkoppel: 350 Nm bij 1800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,2 seconden; topsnelheid: 200 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4730 mm; breedte: 1770 mm; hoogte: 1545 mm; wielbasis: 2670 mm; gewicht: 1480 kilogram; inhoud bagageruimte: 460-1650 liter; brandstoftank: 64 liter; Subaru Outback D Luxury: 40.995 euro.
Alternatieven
Ford Kuga 2.0 TDCi: 39.100 euro
Op dit moment slechts in één variant leverbaar, maar wel standaard met vierwielaandrijving en een zeer rijke uitrusting. De Kuga is gebaseerd op het onderstel van de Focus en de C-MAX met bijbehorend goed afgestemde wegligging. Het uiterlijk is op een positieve manier bijzonder opvallend.
Honda CRV 2.2i CTDi Elegance: 40.050 euro
Honda heeft nu al de derde generatie van de CRV in de showroom, dus weet waar het over praat. De huidige versie is een bijzonder comfortabele auto met een fijne dieselmotor. Wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze, maar beslist een bezoek aan de dealer waard.
Volkswagen Tiguan Sport & Style 2.0 TDI: 40.890 euro
Volkswagen gooit hoge ogen met de nieuwe Tiguan, de eerste compacte SUV van het merk. De 2 liter diesel is van de nieuwste generatie met common rail inspuiting en dus aanzienlijk stiller dan voorheen. Relatief bescheiden bemeten auto met een dikke uitstraling.