„KLM opereert op het scherp van de snede”
De KLM moet wel heel stevig in de schoenen staan om de Nederlandse Vereniging van Luchtvaarttechnici (NVLT) uit te sluiten van de CAO-onderhandelingen. „De KLM opereert op het scherp van de snede”, zei hoogleraar arbeidsrecht C. Loonstra van de Erasmus Universiteit dinsdag.
Maandag trok de luchtvaartmaatschappij de erkenning van de NVLT als vakbond in. De KLM vindt dat de bond via de media steeds ten onrechte de veiligheid ter discussie stelt om de CAO-onderhandelingen onder druk te zetten. De KLM twijfelt aan de betrouwbaarheid van de NVLT. De vakbond spant een kort geding aan tegen de onderneming.
De vliegmaatschappij kan een bond uitsluiten van de CAO-onderhandelingen, meent Loonstra. De onderhandelingen zijn gebaseerd op de vrijheid van contractsluiting. De KLM mag zelf de bonden kiezen waarmee het bedrijf afspraken maakt, aldus de hoogleraar.
Voorzover Loonstra weet, is het nog nooit voorgekomen dat een bond die al aan de onderhandelingstafel zit, de deur wordt gewezen. „Het komt soms voor dat vooraf een nieuwe vakbond wordt geweigerd bij de CAO-onderhandelingen.”
De KLM moet juridisch „heel wat in huis hebben” om een erkende partij alsnog te weigeren, zei Loonstra. Dat de KLM en de NVLT discussiëren over de veiligheid, betekent volgens de hoogleraar niet per se dat de bond daar niet met de media over mag praten. „In algemene zin is dat geen reden om een partij van een CAO-overleg uit te sluiten, maar de juridische details ken ik niet.”
Verder speelt mee dat de NVLT een groot gedeelte van de luchtvaarttechnici vertegenwoordigt. Bij de bond zijn ongeveer 600 van de 800 KLM-grondwerktuigkundigen aangesloten. De kans bestaat dat deze groep werknemers niet bij het CAO-overleg wordt betrokken, aldus Loonstra.
De relatie tussen de KLM en de NVLT wordt sinds mei, toen de maatschappij de bond erkende, vooral gekenmerkt door een slepend arbeidsconflict. De spanning liep op door een wilde staking deze zomer van circa 150 grondwerktuigkundigen. Zij wilden een betere betaling. De KLM eiste daarop een schadevergoeding van 2000 euro van elke staker.
De NVLT kondigde vervolgens aan precies volgens het boekje te werken om te voorkomen dat de technici fouten zouden maken. Volgens de vakbond voelden de technici zich zo geïntimideerd door de KLM dat zij hun werk niet meer goed konden doen. De NVLT eindigde de actie begin deze maand. Vorige week schorste de KLM echter NVLT-voorzitter R. van der Hout, omdat hij regelmatig de media opzocht om kritiek te uiten op het veiligheidsbeleid van de KLM.