Economie

Kerosinedamp Schiphol moet warmte geven

Schiphol wil kerosinedamp die vrijkomt bij het afvullen van tankwagens omzetten in elektriciteit en warmte.

Redactie economie
12 June 2008 09:45Gewijzigd op 14 November 2020 05:57

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat en president-directeur Cerfontaine van Schiphol Group namen het zogenoemde ”kerosine vapour processing system” woensdag in gebruik.Voorheen kwamen de kerosinedampen in het milieu terecht en ook werden tankwagenchauffeurs aan de dampen blootgesteld. Het systeem zorgt voor een vermindering van de uitstoot van de bewuste dampen van 1 miljoen kubieke meter. De warmte en elektriciteit die daarmee wordt opgewekt zou kunnen voorzien in de behoefte van 500 huishoudens.

„We hebben er vier jaar aan gewerkt”, zegt directeur Winters van het brandstoftoeleveringsbedrijf Aircraft Fuel Supply (AFS). „We zijn begonnen vanwege de gezondheid. Ons personeel tankt dagelijks de vrachtwagens vol en staat dan vol in de damp. Dat leek me niet gezond. Maar door de gestegen energieprijs is het ook geen slechte investering geweest.”

AFS rijdt met 49 trucks op Schiphol. De emissie van kerosinedampen doet zich op elke luchthaven voor, maar tot nog toe was geen goede oplossing bedacht.

Dat Schiphol het eerste vliegveld met zo’n installatie is, komt ook door de ouderwetse manier van tanken. Op Schiphol rijden nog veel tankwagens, terwijl andere grote luchthavens met een apart en efficiënter leidingensysteem werken. Op vliegvelden als Heathrow bij Londen of Charles de Gaulle bij Parijs kunnen vrijwel alle vliegtuigen direct uit een grote tank hun brandstof halen.

Op Schiphol is dit systeem minder uitgebreid. Voor een kwart van alle vliegtuigen moet een grote tankwagen naar het toestel toe. Juist bij het vullen van deze wagens komt veel kerosinedamp vrij. Dat is de reden dat een afvanginstallatie met name op Schiphol loont.

De bedenker van het systeem, directeur Van Diem van grondsaneerder BioSoil uit Hendrik-Ido-Ambacht, kwam na een brainstormsessie op het idee dat je met kerosinedampen een dieselgenerator zou kunnen aandrijven. „Een dieselmotor brengt een luchtstroom teweeg en werkt al naar gelang zijn cilinderinhoud als een luchtpomp. De vraag was of de lucht op Schiphol voldoende verzadigd zou zijn met brandbare kerosinedampen om er een motor van een generator mee aan de praat te houden. Dat blijkt het geval.”

De KLM is met ongeveer 60 procent van het totale verbruik de grootste afnemer van kerosine op Schiphol en investeerde in nieuwe tankwagens die aansluiten op het ”kerosine vapour processing system”.

AFS gaat de opgewekte elektriciteit en warmte gebruiken voor de verwarming van de eigen gebouwen. Daarmee bespaart het bedrijf 100.000 euro op de energierekening, waarmee het de gedane investering van 7 ton in zeven jaar terugverdient. De energie die AFS niet gebruikt, gaat naar het openbare elektriciteitsnet.

Halverwege dit jaar moet het systeem ook commercieel beschikbaar zijn. „Ik ben ervan overtuigd dat het Nederlandse bedrijfsleven er een prachtig exportproduct bij heeft”, zei minister Eurlings woensdag. „Een investering in het milieu leidt tot veel voordelen voor de luchtvaartbranche.”

De typerende kerosinegeuren rond de luchthaven zullen volgens directeur Cerfontaine niet verdwijnen, maar wel afnemen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer