Economie

Groen reizen blijft een schone wens

Door het nemen van gezamenlijke maatregelen zal de Nederlandse reissector in 2009 op milieugebied van alle Europese landen het meest verantwoord opereren. De vliegbelasting die de overheid per 1 juli invoert, zal echter niet tot minder uitstoot van kooldioxide leiden.

Van onze luchtvaartmedewerker
12 June 2008 09:41Gewijzigd op 14 November 2020 05:57

Dat zei Frank Oostdam, directeur van het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR), woensdag tijdens een symposium over de vraag ”Hoe groen is mijn reis?” Volledig groen reizen, oftewel reizen zonder het milieu te belasten, is niet mogelijk. Wel doet de Nederlandse reiswereld, met name de KLM, veel om emissies en geluidshinder te beperken. „We investeren voortdurend in nieuwe en dus zuinigere en minder milieubelastende vliegtuigen”, aldus Bram Gräber, gebiedsleider KLM Benelux. „We onderzoeken bijvoorbeeld of tijdens de landing een motor uitgezet kan worden. Dat scheelt brandstof, met als gevolg minder uitstoot van gassen. Daarnaast is de geluidsbelasting lager.” Langzamer vliegen is een ander aandachtspunt, aldus Gräber.Naast deze ingrepen om de CO(in(2-uitstoot te beperken, noemde de gebiedsleider van KLM compensatie van CO(in(2 via ruilhandel. Volgens hem is dat een manier om tot duurzaam vervoer te komen. Het Europees Parlement legt op dit moment de laatste hand aan het emissieverhandelingssysteem (ETS) dat in 2011 ook voor de luchtvaart moet gelden.

KLM noemt het ETS waardevol, maar heeft grote bedenkingen bij de voorgestelde uitvoering. Gräber: „Het voorstel is om iedereen een basisniveau van emissies te geven. Groeien mag, maar kost geld. Als je zuinig vliegt, kun je het overschot verkopen.” Tot zover prima, aldus Gräber, maar nu wil de politiek er ook de huidige basis van uitstoot bij betrekken. „Die zou dan via een veiling kunnen worden afgekocht. Voor Air France-KLM is dat een kostenpost van minimaal 361 miljoen euro. Met zo’n systeem zullen we dan niet lang meer kunnen vliegen, want de luchtvaart zit door de extreem hoge brandstofprijs al in zwaar weer.”

Bij de mogelijke uitvoering van het ETS zet ook het CDA vraagtekens. „Veilingopbrengsten van emissies moeten niet in de schatkist van Bos verdwijnen”, stelde Liesbeth Spies, milieuwoordvoerder en vicevoorzitter van de CDA-fractie in de Tweede Kamer. „Het CDA is van mening dat deze gelden moeten worden teruggesluisd naar de sector.”

Spies vindt het niet erg dat de komende vliegtaks niet ten goede komt aan milieumaatregelen in de luchtvaart. „De luchtvaart kan de dans niet blijven ontspringen, zoals met de vrijstelling van btw op tickets en de accijnsvrije kerosine.”

Anne-Cor Groeneveld, voorzitter van de Dutch Aviation Group, was woensdag feller in haar stellingname. „Belastingmaatregelen moeten wereldwijd worden afgesproken en niet per land. Door alle exorbitante verhogingen is het de vraag of we nog een vliegreis kunnen blijven maken.” Groeneveld wees erop dat volgens de IATA, de belangenvereniging van luchtvaartmaatschappijen, binnen twee jaar al 10 procent van de leden failliet zal zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer