Rotterdam krijgt tweede Koopgoot
Rotterdam krijgt een tweede Koopgoot. De traverse verrijst onder het bestaande ABN AMRO-gebouw aan de Coolsingel en maakt een verbinding met de bestaande Beurstraverse (Koopgoot I), de Lijnbaan, het Binnenwegplein en de metro.
De wereldberoemde architect Rem Koolhaas was maandag even terug uit China om met zijn partner Office for Metropolitan Architecture (OMA) het spraakmakende ontwerp in het Rotterdamse Architectuurinstituut te presenteren.Projectontwikkelaar Multi Vastgoed, actief in 23 landen, heeft een aantal eigendommen in het Rotterdamse stadscentrum verworven en wil daarvan een nieuwe ontmoetingsplek maken. „De stad is nooit af”, zegt vastgoedwoordvoerder Marcel Kokkeel. „Deze plek in hartje centrum vraagt om een bijzondere, ambitieuze en spraakmakende aanpak.”
Het bestaande ABN AMRO-gebouw, dat een beschermd monument is, mag niet verdwijnen. Daarom heeft architect Rem Koolhaas gekozen voor een 120.000 vierkante meter grote, 85 meter hoge kubus, boven op dit gebouw. De ABN AMRO-toren daarachter, een kantoorgebouw uit de jaren zeventig, gaat weg om ruimte voor de kubus te creëren.
Koolhaas: „De wat eigenzinnige vorm van de kubus is doorsneden door open cirkelvormige ruimten die het daglicht toelaten en een spectaculair uitzicht en doorzicht bieden.”
Het project wordt, een beetje tegen de zin van Rem Koolhaas in, de tweede Koopgoot genoemd. „Het is duidelijk meer”, zegt hij. Het wordt een multifunctioneel gebouw dat ruimte biedt aan een veelheid van openbare en particuliere functies.
Er is ongeveer 20.000 vierkante meter voor 250 woningen voorzien, waarvan de ingang aan de Coolsingel komt. Verder omvat het project 30.000 vierkante meter winkels, 40.000 vierkante meter kantoren en 15.000 vierkante meter voor cultuur en entertainment, waaronder restaurants, een museum en een theater.
Op het dak verrijst een publiek plein en ondergronds is plaats voor ongeveer 500 parkeerplaatsen. De voor het parkeren noodzakelijke aan- en afvoermogelijkheden vormen nog een probleem, aldus Marcel Kokkeel. Met het Historisch Museum Rotterdam wordt overlegd of het op de nieuwe plek ook iets kan betekenen.
Wethouder Ruimtelijke Ordening Karakus noemt het een geweldig plan. „Het is een aanwinst voor de binnenstad, het is vernieuwend, heeft een verbindend effect en doet onze stad als architectuurstad van Nederland eer aan.”
Naar verwachting wordt met de bouw gestart in 2011, waarna de oplevering is gepland in 2013. De kosten worden geraamd op een half miljard euro.