„Vervuilende auto toch in Amsterdam”
De Amsterdamse wethouder Herrema (Verkeer en Vervoer) is bereid af te zien van het weren van vervuilende auto’s uit de binnenstad als in de zomer van 2009 blijkt dat de gemeente de Europese normen voor luchtkwaliteit ook zonder de geplande milieuzone weet te halen.
Een woordvoerder van Herrema bevestigde vrijdag een bericht hierover in De Telegraaf. Voordat Amsterdam medio 2009 definitief besluit tot invoering van een milieuzone voor vervuilende bestel- en personenauto’s, zal de gemeente de luchtkwaliteit toetsen. Als die op dat moment voldoende verbeterd is, komt de milieuzone er mogelijk niet.Aanleiding voor het toetsmoment dat de gemeente wil inbouwen, is de „expliciet uitgesproken zorg” van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) over de invoering van de milieuzone. Dat schrijven de wethouders Herrema en Vos (Milieu) in een brief aan de minister.
Het voornemen vervuilende auto’s uit de binnenstad te weren, is onderdeel van het plan ”Voorrang voor een gezonde stad”. Aanvankelijk wilde de gemeente auto’s van voor 1992 buiten de stad houden. Op die plannen kregen de bestuurders forse kritiek, onder meer van minister Eurlings.
Uit de brief van de wethouders blijkt dat de invoering van de milieuzone volgens Amsterdam en het kabinet een gemeentelijke bevoegdheid is. Amsterdam streeft echter nadrukkelijk naar afstemming met het kabinet over het weren van vervuilende auto’s.
Later deze maand besluit de Amsterdamse gemeenteraad over de plannen. Eerder besloot Amsterdam al een milieuzone voor vrachtwagens in te stellen. Die regeling gaat op 1 oktober in.