Economie

Qbuzz mengt zich in strijd openbaar vervoer

Het jonge busbedrijf Qbuzz gaat waarschijnlijk vanaf augustus voor de eerste maal in Nederland rijden met zijn bussen. Het bedrijf, waarin de Nederlandse Spoorwegen een minderheidsbelang hebben, heeft als enige vervoerder ingetekend op de concessie voor Zuidoost-Friesland.

ANP
5 June 2008 12:19Gewijzigd op 14 November 2020 05:55

Dat meldde de Friese vervoersgedeputeerde Piet Adema (ChristenUnie) woensdag. Het busvervoer in de betreffende regio is nog tot en met augustus in handen van Arriva. Qbuzz is de enige gegadigde om in het najaar het busvervoer in Zuidoost-Friesland te gaan verzorgen.De onderneming is nog nergens actief. Qbuzz is opgericht door Rob van Holten, voorheen topman bij Connexxion, de marktleider in busvervoer in Nederland. Van Holten vertrok bij Connexxion toen dat bedrijf werd geprivatiseerd. Hij kreeg een vertrekbonus van ruim 800.000 euro mee, hetgeen leidde tot woede bij onder meer de vakbonden.

Arrivadirecteur Anne Hettinga, die ook namens de commerciële vervoerders Connexxion en Veolia/BBA spreekt, is woest. Hij vindt het „ongehoord” dat het deels met overheidsgeld gefinancierde Qbuzz gaat concurreren met de commerciële bedrijven.

Arriva, Connexxion en Veolia/BBA hebben brieven gestuurd naar minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en de Europese Commissie. De vervoerders willen dat Qbuzz van de markt wordt geweerd. „Europese regels staan het niet toe dat Qbuzz gaat rijden”, stelt Hettinga.

Hij geeft de staat in de persoon van Eurlings ook een veeg uit de pan. Hij verwijt hem zwabberbeleid. Onder de vorige kabinetten werden staatsbedrijven verregaand geprivatiseerd. „Dat zette de deur open voor buitenlandse investeerders”, zegt Hettinga. Het huidige kabinet heeft privatisering van staatsbedrijven grotendeels in de ijskast gezet. De NS blijft dan ook voorlopig een staatsbedrijf. „Het is ongehoord dat de NS, een bedrijf dat door de staat beschermd wordt, nu de vrije hand krijgt om met ons te concurreren. Hoe denk je dat op onze buitenlandse hoofdkantoren wordt gereageerd?” stelt de Arrivadirecteur.

Arriva is een Brits beursgenoteerd bedrijf, Connexxion is in handen van het Franse staatsbedrijf Transdev en Veolia/BBA hoort bij het Franse Veolia en heeft ook een beursnotering.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer