"Uit Apeldoorn is alles betrouwbaar"
APELDOORN - Erdee Media Groep kiest voor een nieuwe uitstraling. “We willen fris, verantwoord en samenbindend zijn.”
De website van Erdee Media Groep is vernieuwd, Terdege kreeg een opknapbeurt, in de krant staan opvallende advertenties. De producten van Erdee Media Groep in Apeldoorn krijgen een nieuw gezicht.“We zijn een mooi bedrijf met een bijzondere missie”, zegt EMG-directeur Bart Visser. “In de herkenbaarheid van ons bedrijf zagen we hiaten. De verschillende elementen stonden te los van elkaar. We doen veel meer dan alleen een krant en een tijdschrift uitbrengen. We willen graag de slag naar een mediabedrijf maken.”
Volgens Visser ligt de naamsbekendheid van Erdee Media Groep binnen de gereformeerde gezindte op ruim 80 procent. “Maar mensen weten vaak niet dat het bedrijf dat de krant ook de beurzen organiseert en een bestelservice heeft. Dat willen we met het beeldmerk en de totaal vernieuwde uitstraling veranderen.”
Erdee Media Groep levert verschillende producten en diensten om zijn missie in de praktijk gestalte te geven. Het Reformatorisch Dagblad en Terdege zijn de bekendste en belangrijkste uitingen.
De nieuwe producten en diensten moeten volgens Visser “passen bij het vervullen van onze opdracht: het leveren van een verantwoorde nieuws- en informatievoorziening.” De overname begin dit jaar van uitgeverij De Banier past in dat kader. Maar ook de start van Klikwereld, het internetplatform voor jonge kinderen.
Er is meer. Visser: “Door het organiseren van beurzen, debatavonden, abonneedagen en andere activiteiten worden mensen en organisaties in de gereformeerde gezindte bij elkaar gebracht. Om betrokken te zijn en te blijven op elkaar. Want in een deze turbulente wereld hebben we elkaar nodig.”
Door beeldmerken en logo’s op elkaar af te stemmen wil Visser bereiken dat er samenhang komt. “Onze achterban moet weten dat bijvoorbeeld buurten.nu (de site waar iedereen nieuws uit de eigen buurt kan plaatsen) en Erdee Trefpunt bij ons vandaan komt. Alles uit Apeldoorn is verantwoord en betrouwbaar.”
“De club die vroeger alleen een krant uitbracht” moet, stelt Visser, “betrokkenheid” losmaken. “Mensen moeten erbij willen horen. Door de krant en Terdege te lezen, een concertavond te bezoeken, door naar de beurzen te gaan en door een boek bij ons te bestellen.”
In diverse campagnes wordt het nieuwe beeldmerk neergezet. Twee over elkaar schuivende vlakken vormen het nieuwe logo. Kleuren accentueren het product. Hard blauw voor nieuws, rood voor jongeren. “Foto’s en kleuren mo eten op elkaar zijn afgestemd. Het geheel moet fris en eigentijds overkomen, passend bij een hedendaags mediabedrijf. In advertenties met een foto van een opengeslagen Bijbel maken we duidelijk dat Erdee Media Groep verandert maar dat de boodschap hetzelfde blijft. De Bijbel blijft leidraad bij ons handelen. Daar zit ons kloppende hart.” De naam KRB Organisatie verdwijnt, meldt Visser. Voortaan is Erdee Beursorganisatie verantwoordelijk voor de opzet en uitvoering van de beurzen Wegwijs, Naar Buiten en Trouwidee.
De merknaam De Banier zal zeker de komende jaren blijven bestaan. “Het is een oud, stevig en herkenbaar merk. Dat moet je niet veranderen.”
Visser zegt positieve reacties te krijgen op de omvangrijke operatie, die overigens deel uitmaakt van Vizier 2012, de meerjarenstrategie van Erdee Media Groep. Bijkomend effect van de restyling is de uitstraling van het bedrijf naar de arbeidsmarkt. “We willen graag een aantrekkelijke werkgever zijn.”
Zie ook: www.erdeemediagroep.nl.