Economie

Koningsdroom komt uit aan Urkervaart

„Ik wilde een motorjacht maken waarop je wat kunt doen, actief kunt zijn. Sierlijk, snel en stabiel. Niet dat je je kinderen moet vastbinden omdat ze anders overboord dreigen te vallen.”

Riekelt Pasterkamp
3 June 2008 10:32Gewijzigd op 14 November 2020 05:55
URK – Eigenaar Egbert van Veen van K.D motoryachts in Urk laat aan de klant over wat hij of zij wil met de Kingcruiser. „De inrichting en afwerking van het schip zijn vrij. Dat kan van eenvou dig tot superluxe, al naar gelang de inhoud van de portemonnee.
URK – Eigenaar Egbert van Veen van K.D motoryachts in Urk laat aan de klant over wat hij of zij wil met de Kingcruiser. „De inrichting en afwerking van het schip zijn vrij. Dat kan van eenvou dig tot superluxe, al naar gelang de inhoud van de portemonnee.

De Urker Egbert van Veen (35), eigenaar van K.D motoryachts, kan enthousiast vertellen over zijn droom. „Kijk, mijn kinderen aan boord van de Kingcruiser”, wijst hij een foto aan op het beeldscherm van zijn computer. „Lekker met de duimpjes omhoog.”De verwezenlijking van een droom verklaart de naam van het jonge scheepsbouwbedrijf. In Urk heeft elke familie van oudsher een bijnaam. Zo was de grootvader van Egbert van Veen de ’koning’ van Urk. Met de bouw van een eigen schip kwam voor Van Veen, die opgroeide met water en watersport, een droom uit. Een koningsdroom. Zo ontstond K.D motoryachts en is ook de naam van het jacht verklaard.

K.D motoryachts startte in 1999 en is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een belangrijke toeleverancier van casco’s. Toch bleef het bij Van Veen kriebelen. Hij wilde dolgraag een eigen jacht bouwen. Dat werd de Kingcruiser, een motorjacht met stalen huid. „Op beurzen zie je mensen altijd even tegen de huid tikken. Het zal wel polyester zijn, denken ze. De gebogen lijn die in het casco zit is in staal moeilijk te maken. Maar die zat in mijn hoofd.”

Kenmerkend voor het jacht is het grote open achterdek. In combinatie met de ruime kajuit is het, zo stelt Van Veen, „een ideale boot voor een duiktocht, een vistrip of een lange vaarvakantie met familie en vrienden.”

Ook kinderen moeten plezier aan het motorjacht beleven. „De stalen halfglijder met 150 paardenkrachten kan snelheden bereiken van 25 tot 30 kilometer per uur. Aan boord blijft het rustig. Je hoeft je kinderen niet vast te binden omdat ze anders overboord dreigen te vallen. En de ouderen kunnen rustig een kop koffie drinken.”

De Kingcruiser is leverbaar in drie uitvoeringen, de 32, de 42 of de 52. Prijs voor het instapmodel is 180.000 euro.

De Kingcruiser 32 is bijna 10 meter lang en net geen 4 meter breed. Zijn grote broer is 15 meter lang en 4,50 meter breed. „Ik ben er wel eens mee naar Giethoorn en Blokzijl gevaren. Dan schrikken de mensen toch wel even als je de hoek om komt.”

De klant geeft aan wat hij of zij met de Kingcruiser wil. „De inrichting en afwerking van het schip zijn vrij. Dat kan van eenvoudig tot superluxe, al naar gelang de inhoud van de portemonnee.”

Een schip bouwen is één, maar het zien te verkopen is twee. De start was moeizaam. „Ik heb al drie keer met Kerst mijn schoenen opgegeten. Het moet wel gaan lopen. De wereld is mijn doelgroep.”

Het liefst zou Van Veen in Noorwegen neerstrijken. „Prachtige natuur en voor mijn boot genoeg mogelijkheden. Qua perspectief zou ik eigenlijk naar het Midden-Oosten moeten. Jammer dat het net een beetje te ver is.”

Van Veen denkt vijf boten per jaar te kunnen verkopen. „Vanaf een A4’tje verkoop je geen schip. Ook niet door in zo’n glanzend blad met wel 6 miljoen boten erin te adverteren. Een schip verkoopt zichzelf door te varen.”

Er zijn klanten die vallen voor het model. „Het moet toch een beetje anders zijn dan het jacht van de buurman. Bovendien zijn boten van staal beter dan die van polyester. Kijk maar naar polyester jachten van 1970, die zien er toch niet meer uit?”

Nog voor de zomer neemt K.D motoryachts op een industrieterrein in Urk twee nieuwe hallen in gebruik. Niet aan de boorden van het IJsselmeer, maar langs de Urkervaart. Met de uitbreiding moet de productie verdubbelen.

De nieuwe staalbouwhal biedt met 30 meter lengte, 14 meter breedte en een hoogte van 12 meter de mogelijkheid om tegelijkertijd aan vier casco’s te werken. Het bedrijf krijgt een eigen afbouwkade van 120 meter lang.

Van Veen is tevreden over de plek. „Prima locatie. De enige belemmering is voor mij de afmeting van de sluis naar het IJsselmeer. Wat door de sluis kan, kan ik bouwen. Al was er pas een klant die zei dat hij desnoods een helikopter wilde inzetten om zijn schip over de dijk te tillen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer