Gestegen dieselprijs raakt hele economie
De forse stijging van de dieselprijs in de afgelopen twee jaar heeft de transportsector verzwakt. Dat gaat op den duur ook de consument merken, met nadelige gevolgen voor de gehele economie.
Dat voorspelt algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij van de verladersorganisatie EVO.„Het transport van goederen is net zo belangrijk als de welvaart zelf”, stelt Van den Broek Humphreij. „Zonder vervoer wordt de productie van goederen nutteloos.” Daarom is een gezonde transportsector van groot belang voor de hele economie, aldus de EVO-directeur.
De recente explosieve stijging van de brandstofprijzen raakt de branche hard. Sinds 1 januari 2006 steeg de dieselprijs met ruim 44 procent. De brandstofrekening is gemiddeld goed voor rond de 20 procent van de totale vervoerskosten. Daarmee is het op personeelskosten na de grootste kostenpost voor vervoerders.
Het Nederlandse wagenpark -vrachtwagens en bestelauto’s- verstookt in totaal ongeveer 4,1 miljard liter diesel per jaar, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). De stijging van de dieselprijs van 87 cent begin 2006 tot 1,24 euro nu, heeft de brandstofrekening dan ook met ruim 1,5 miljard euro doen oplopen.
Daarbij komt op 1 juli ook nog de verhoging van de accijns op diesel met 3 cent per liter. Alleen al die maatregel, opgeteld bij een eerdere accijnsverhoging van 0,56 cent per liter op 1 januari, kost de sector vanaf 2009 jaarlijks zeker 146 miljoen euro extra, aldus TLN. Vrachtwagenchauffeurs protesteerden donderdag tegen de accijnsverhogingen met de actie ”drie keer toeteren”.
Het kabinet wil het verbruik van diesel terugdringen door er meer belasting op te heffen. Dat moet leiden tot een schoner milieu en minder uitstoot van het broeikasgas koolstofdioxide. Maar de gestegen marktprijs doet volgens een woordvoerder van TLN feitelijk hetzelfde. „Het is vreemd als vervoerders ook nog eens om de oren worden geslagen met een accijnsverhoging.”
De hogere kosten zijn in eerste instantie voor rekening van de transporteurs, maar die ontkomen er volgens EVO-directeur Van den Broek Humphreij niet aan ook bij de verladers aan te kloppen. „Dat leidt er uiteindelijk toe dat de consument het gaat voelen in zijn portemonnee. En dan raakt het de gehele economie”, aldus de EVO-voorman.
Dat effect is volgens Van den Broek Humphreij nu al zichtbaar. Daarom heeft hij weinig begrip voor de opstelling van het kabinet, dat al heeft laten weten geen ruimte te zien om de geplande accijnsverhoging te schrappen. „De economie is al aan het afkoelen. Maar in plaats van dat de overheid de economie een stimulans geeft, zet zij er juist een extra rem op.”
Van den Broek Humphreij erkent dat het effect van de hogere accijns op de totale dieselprijs veel kleiner is dan dat van de almaar stijgende prijs van ruwe olie. „Maar de overheid kan ingrijpen door met de accijnzen te spelen. Daar kan een dempend effect van uitgaan.”
De protesten tegen de hoge brandstofprijzen breidden zich gisteren verder uit over Europa. In Portugal lag vrijwel de hele vissersvloot stil. Ook in Spanje en Italië werd actiegevoerd. In Frankrijk staan vissers al op de barricade, waarbij zij de toegang tot havens en olieraffinaderijen blokkeren.
Enkele honderden boze Spaanse vissers verzamelden zich gisteren voor het Spaanse ministerie van Landbouw in Madrid. Zij deelden aan voorbijgangers 20 ton verse vis uit om aandacht te vragen voor de problemen die zij hebben met de prijzen.