Economie

KLM-topman luidt de noodklok over luchtvaartsector

De huidige malaise in de luchtvaart is niet alleen te wijten aan de laagconjunctuur en de nasleep van 11 september. Structurele problemen, zoals de deregulering die financieel niet goed uitpakt en monopolistisch gedrag van bepaalde partijen in de luchtvaartwereld, bedreigen het herstel van de luchtvaartmaatschappijen.

Van onze luchtvaartmedewerker
21 October 2002 09:21Gewijzigd op 13 November 2020 23:53

KLM-topman L. van Wijk luidt met deze woorden de noodklok in het zaterdag verschenen nummer van het personeelsblad Wolkenridder.

Op de Europese luchtvaartmarkt heerst vrije concurrentie, met als gevolg dat de tarieven zwaar onder druk staan. Andere spelers op die markt, zoals luchthavens, luchtverkeersleiding en computerreserveringssystemen, geven hun kostenstijgingen en productiedalingen aan de luchtvaartmaatschappijen door. Hierdoor halen die (bijna-)monopolisten rendementen van 10 tot 15 of soms wel 30 procent. Luchtvaartmaatschappijen moeten zich echter slechts tevreden stellen met gemiddeld 2 procent.

Van Wijk is voorzitter van de Europese Vereniging van Luchtvaartmaatschappijen. „We moeten ingrijpen voordat het te laat is. Liberalisatie leidde wel tot een beter product en lagere prijzen, maar de bedrijfstak is nog steeds niet gezond. De situatie in de VS is ronduit dramatisch, ondanks de 5 miljard dollar overheidssteun die daar werd gegeven.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer