Van kaal chassis naar aangekleed chalet
In de stallen aan de Grote Muntweg liepen twaalf jaar geleden kalveren rond. Toen Richard van den Top van TOP Totaal ontdekte dat met het bouwen van chalets een goede boterham te verdienen viel, verdwenen de dieren. Inmiddels produceert het bedrijf zo’n zeventig vakantiewoningen per jaar. „Wij leveren een totaalplaatje; van fundering tot stoffering.”
In een grote hal staan twee chalets achter elkaar. Beide worden door drie man tegelijk onder handen genomen. Eén betegelt de badkamer, nummer twee plaatst de keuken en een derde legt de elektriciteit aan. Nog even en de vakantiewoningen zijn klaar voor plaatsing. Het exemplaar in een van de andere hallen verkeert duidelijk in een minder vergevorderd stadium. Het kale skelet wordt langzaam in zijn jas geholpen.Vlak na de start van zijn bedrijf nam de ondernemer één chalet tegelijk onder handen. Nu zijn dat er vijf. Inmiddels heeft hij zo’n dertig man personeel in dienst.
De concurrentie tussen de zestig à zeventig Nederlandse chaletbouwers is groot. Toch groeit de Kootwijkerbroekse onderneming nog steeds. Dat schrijft Van den Top vooral toe aan zijn manier van werken. „We innoveren voortdurend. We zijn bijvoorbeeld een van de eerste bedrijven die de onderhoudsvriendelijke vakantiewoning hebben laten testen volgens de normering van het energielabel. Bovendien willen we alles in eigen hand houden. Dat is dé succesformule.”
Het alles in eigen hand houden neemt het bedrijf heel letterlijk. Zelfs het chassis van de chalets wordt op het bedrijfsterrein gemaakt. Vervolgens bouwen de werknemers in drie tot vijf weken -afhankelijk van het type- de vakantiewoning er op.
Ook het afleveren op de staanplaats, het laatste onderdeel van het bouwproces, regelt TOP Totaal.
Daarvoor beschikt het bedrijf over een eigen vrachtwagencombinatie. Een handige zet, vindt Floris van Woudenberg, verantwoordelijk voor de pr en reclame van de onderneming. „De voordelen van zo’n forse investering zijn misschien niet direct zichtbaar, maar op de lange termijn wel. Wij kunnen de oplegger precies op maat maken voor een bepaald type chalet. Daardoor heeft de vakantiewoning niets te lijden van het vervoer.”
Er zit nog een voordeel aan het zelf afleveren, weet Van den Top. „Een eigen chauffeur is voorzichtiger met de spullen van z’n baas dan de doorsneevervoerder. Dat ziet ook de parkeigenaar waar we de woning moeten plaatsen. Op die manier levert een eigen chauffeur automatisch weer mond-tot-mondreclame op.”
Jaarlijks verlaten ongeveer zeventig chalets de onderneming. De helft daarvan gaat naar particulieren. Van den Top: „Wij richten ons op het hogere segment. Onze klanten zijn overwegend 40-plussers die er in hun vrije tijd luxe bij willen zitten.”
De andere helft is bedoeld voor de projectmarkt. Zo levert het bedrijf onder meer de vijftig chalets op het vakantiepark Casa Familia in Voorthuizen. Voor Rivierpark de Oude Maas in Barendrecht maakt het bedrijf 56 luxe vakantiewoningen.
Tot voor kort beschikte Van den Top ook over een eigen woninginrichtingszaak. Die activiteiten leidden echter te veel af van de chaletbouw. Dat was de reden om de winkel vorig jaar af te stoten.
Nog steeds kunnen kopers van een chalet de inrichting echter laten verzorgen door TOP Totaal. Op het terrein staat een mobiele sanitairshowroom. Behalve toilet- en badkamerelementen kan de klant er z’n tegels uitzoeken. Verder beschikt het bedrijf over een keukenadviseur.
Samen met zijn klanten vult Van den Top een lange wensenlijst in. „Omdat wij van fundering tot stoffering leveren, heeft de afnemer veel inspraak. Tot in de kleinste details. Wil hij alleen vitrage voor de ramen of heeft hij toch liever twee rails, zodat hij ook een overgordijn kan ophangen? Is het misschien handiger dat het raam iets naar links opschuift, zodat de eigenaar in de zithoek een driezitsbank kan plaatsen?”
De wensen- en afsprakenlijst gaat in een grote map. Tijdens het bouwproces blijft die map bij het chalet. „De jongens moeten alles afvinken. Ze zuchten wel eens, maar die lijsten scheppen duidelijkheid. Ook voor de klant.”
Na levering houdt Van den Top contact met de afnemer. „Acht weken na de plaatsing komen we langs. Dan geven we een uitgebreid gebruikersadvies. Als de klant het wil, komen we daarna om de twee jaar terug om te kijken of er eventueel mankementen zijn ontstaan. Niet vreemd dus dat er vaak een band met de klant ontstaat.”