Muziek

Subliem spel op een subliem orgel

Julia Tamminen (1975) timmert behoorlijk aan de weg. Op tal van plaatsen in het land wordt ze gevraagd voor een orgelconcert. Vorig jaar juni behaalde ze de tweede prijs op het zevende Schnitgerconcours in Alkmaar. Binnenkort rondt ze haar master aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam af.

A. M. Alblas
26 May 2008 10:19Gewijzigd op 14 November 2020 05:53
Betoverend mooi. Foto RD
Betoverend mooi. Foto RD

Plaats: Nieuwe Kerk Amsterdam
Tijdstip: Donderdag 22 mei, 12.30 uur
Uitvoerende: Julia Tamminen
Programma: Orgelwerken van Sweelinck, Scheidemann, Tunder en WeckmannTamminen is geboren in Minsk (Wit-Rusland), studeerde aan de Belorussian School of Art, aan het Minsk Muziekcollege en aan het conservatorium te Sint Petersburg. In 2002 promoveerde ze op een proefschrift over Nicolaus Bruhns. In Finland, waar ze nu woont, studeerde Tamminen aan de Sibelius Academie. Behalve dat ze concerten in Nederland geeft, speelt ze vaak in Engeland, de Baltische staten en Finland.

In de Amsterdamse Nieuwe Kerk, met het indrukwekkende Schonat/Van Hagerbeerorgel, klinken de beide variaties over het Onze Vader van Sweelinck onder haar handen betoverend mooi. De versierde melodie speelt ze vol spanning naar de melodienoten toe, om daar net even iets in te houden. De snelle loopjes die Sweelinck zo eigen zijn, speelt ze ietwat los, zodat ze mooi in de ruimte klinken. Het wordt daardoor geen brij. In de tweede variatie klinkt de versierde melodie met de Principaal 8’ en een Fluit 2’, die tot in de uithoeken van de kerk doordringt. Wie bedenkt zo’n registratie! De ”Pavanadans” van John Dowland, behalve door Sweelinck ook door vele anderen getoonzet, doet je op het puntje van de stoel belanden.

In ”Dixit Maria” van Scheidemann worden de draagkrachtige prestanten afgewisseld met de fluiten. Voor de koraalvariaties van Tunder kiest Julia een plenumregistratie, de omspeelde melodie met heldere fluiten en bij de derde variatie de melodie in de tenor met een tongwerk. Het ”Magnificat” van Weckmann komt tot leven in het plenum met de tongwerken. Subliem gespeeld op een even subliem orgel.

Is het niet een wat eenzijdig programma? ’t Is maar waar je voor kiest.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer