Huren auto steeds aantrekkelijker

Het huren van een auto wordt steeds aantrekkelijker, zo becijferde Bovag vorige week. Het omslagpunt ligt volgens de brancheorganisatie rond de 8000 kilometer. Dit getal zegt niet alles. Behalve de gereden afstand speelt het gebruikspatroon van de automobilist een belangrijke rol.

23 May 2008 14:04Gewijzigd op 14 November 2020 05:52
Huren van een auto is interessant voor automobilisten die minder dan 8000 kilometer per jaar rijden, maar niet iedereen die tot deze groep behoort, kan zich rijk rekenen. Foto Paul Dijkstra
Huren van een auto is interessant voor automobilisten die minder dan 8000 kilometer per jaar rijden, maar niet iedereen die tot deze groep behoort, kan zich rijk rekenen. Foto Paul Dijkstra

Huren is niet alleen interessant voor mensen die heel weinig rijden. Vijf jaar geleden konden automobilisten die jaarlijks zo’n 7000 kilometer op de teller zetten al geld besparen door hun wagen weg te doen. Vandaag de dag mag daar duizend kilometer bij worden opgeteld, een toename die het gevolg is van de sterk gestegen kosten van het autobezit. Volgens Bovag bespaart iemand die in twaalf maanden bijvoorbeeld 5000 kilometer aflegt bijna 1000 euro als hij huurt in plaats van koopt.Grofweg 20 procent van de automobilisten rijdt minder dan 8000 kilometer per jaar. Maar niet iedereen die tot deze groep behoort, kan zich rijk rekenen. „Mensen die vrijwel dagelijks een of meer korte ritten maken om boodschappen te doen of op visite te gaan kunnen beter hun eigen auto houden”, zegt Mark van Dansik, woordvoerder van Bovag. „Omdat ze veelal langer bezig zijn met het ophalen en wegbrengen van de huurauto dan met de eigenlijke rit. Huren loont wel voor mensen bij wie de auto drie maanden stilstaat, om vervolgens drie dagen intensief gebruikt te worden. Waar het mos als het ware op de banden groeit. Ook als slechts één dag per week een auto nodig is, blijkt huren het overwegen waard.”

Kekke cabriolet
Autokosten slokken een steeds groter deel van het (gezins)budget op. Veel mensen zetten echter niet op een rijtje hoeveel euro’s ze maandelijks aan hun vierwieler kwijt zijn, weet Van Dansik. „Ze zouden schrikken als ze het deden. Het maakt natuurlijk wel uit of iemand in een relatief jonge auto rijdt of in een ouder exemplaar. De afschrijving slokt de eerste jaren het meeste geld op, maar daarna gaan de onderhoudskosten tellen.”

De meeste eigen auto’s zijn toereikend om alle gezinsleden en het nodige aan bagage te vervoeren. In de praktijk zit de autobezitter voornamelijk alleen in de auto. Volgens Robert van Almkerk van Bovag Verhuurbedrijven valt op dit terrein veel winst te behalen: „Wie huurt, is flexibel, want hij kiest een voertuig op maat. Voor een korte rit in je eentje voldoet een compacte auto, voor de gezinsvakantie een grote stationwagon en voor een klus een bestelwagen. Wie een keer met wapperende haren langs de boulevard wil rijden, kan een kekke cabriolet huren. Bovendien rijd je met een huurwagen een jonge auto die aan de laatste milieu- en veiligheidseisen voldoet.”

Forse aanslag
Welke mensen staan bij de verhuurbedrijven op de stoep? Van Dansik: „Inwoners van grote steden -in hartje Amsterdam heeft het eigen autobezit heel wat voeten in de aarde- en jongeren die een auto een forse aanslag op hun budget vinden. Verder mensen die voornamelijk met het openbaar vervoer reizen en alleen met de auto op vakantie gaan. Ouderen bij wie de kinderen de deur uit zijn en die niet meer werken, kiezen ook regelmatig voor huren in plaats van kopen. Overigens zijn er ook senioren voor wie de eigen auto juist van belang is om mobiel te blijven.”

Huren kent ook nadelen. „Het is even wennen dat er niet 24 uur per dag een auto voor de deur staat. En wie met spoed ergens heen moet, dient het nodige te regelen. Overigens blijken mensen in de omgeving in zo’n situatie vaak bereid te rijden.”

Dat huren een omslachtige procedure is, berust op een misverstand, meent de Bovag-woordvoerder. „Het is in een mum van tijd geregeld hoor ik van mensen die het vaak doen. Natuurlijk, in het begin lijkt het een hoop gedoe. Vergelijk het met de eerste treinreizen, waarbij je weinig van de informatieborden op het station snapt.”

Bovag zet de resultaten van zijn onderzoek niet af tegen initiatieven als Greenwheels en Wheels4all, waarbij iemand met een abonnement na reservering op verschillende plaatsen in een stad een auto kan pakken. De automobilist betaalt voor de uren dat hij de wagen gebruikt. Een autoverhuurbedrijf brengt daarentegen vaak een dag of een dagdeel in rekening.

Een van de bedrijven die garen spinnen bij de stijgende autokosten is Avis Autoverhuur. De onderneming telt 42 vestigingen in Nederland en stelt ’s werelds op één na grootste autoverhuurmaatschappij te zijn. „Het aantal leden van Avis Club nam in de eerste maanden van 2008 met 10 procent toe ten opzichte van dezelfde periode in 2007”, aldus Avismanager Thom Doorenbosch.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer