Dreigend tekort aan zeevarenden
Er dreigt een tekort aan het aantal zeevarenden op schepen die onder Nederlandse vlag varen. Reders, overheid en het onderwijs moeten de handen ineenslaan om het tij te keren.
De Taskforce Arbeidsmarkt Zeevarenden (TAZ), onder voorzitterschap van voormalig PvdA-minister Netelenbos, trok donderdag in Den Haag aan de bel. „De instroom is te laag om de uitstroom op te vangen.”Er zijn 2000 nautische studenten in Nederland. Volgens Netelenbos moet dat aantal verdubbelen om de vaderlandse schepen te kunnen bemensen. „Er is maximale inspanning nodig om Nederland te behouden als zeevaartnatie.”
Op de Nederlandse vloot werken 4500 Nederlandse zeevarenden, de meesten in de rang van topofficier of kapitein. Het totaalaantal zeevarenden op onder Nederlandse vlag varende schepen is ruim 20.000. Sinds 2003 krimpt de vaderlandse vloot.
Volgens de TAZ, een samenwekingsverband van onder meer sociale partners en reders, moet de overheid snel met fiscale maatregelen komen. Door verslechtering van fiscale regelingen lopen Nederlandse reders een achterstand op ten opzichte van concurrenten elders in Europa.
Nederland heeft daardoor zijn Europese koploperspositie als zeevaartnatie verloren en is afgezakt naar de zevende plaats. Op nummer 1 staan de Bahama’s, gevolgd door België en Cyprus.
Volgens de TAZ heeft de Nederlandse zeevaart de afgelopen jaren te maken gekregen met hogere loonkosten en hogere belasting over de winst. In andere Europese landen deden die verslechteringen zich niet voor. Zo zijn de loonkosten voor Nederlandse reders tot 28 procent hoger dan in Duitsland. Netelenbos waarschuwt voor de situatie van begin jaren 90, toen veel reders uitweken naar landen met een gunstiger ondernemersklimaat.
Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat liet donderdag in een videoboodschap doorschemeren er niets voor te voelen om de fiscale teugels wat te laten vieren. Huizinga kon niet bij de presentatie zijn omdat ze in China zit.
Om het tij te keren presenteerde Netelenbos donderdag een pakket maatregelen. Zo moet de koopvaardij aantrekkelijker worden gemaakt voor jongeren. „Bijvoorbeeld door internet aan boord aan te bieden. Je leeft als jongere immers niet meer als je niet online kunt zijn.”
Ook versterking van het nautisch onderwijs staat op het wensenlijstje. Zo gaan de hogere zeevaartschool Willem Barentsz op Terschelling en rederij JR Shipping in Harlingen nauw samenwerken. Zes nieuwe schepen van de JR-vloot krijgen extra accommodatie voor acht stagiairs. Vierdejaarsstudenten kunnen via een masterclass zowel praktijkervaring opdoen als hun theoretische kennis verdiepen.