Amsterdam: Oudere auto toch nog welkom
Niet het bouwjaar maar de euronorm, een Europese uitlaatgasnorm, moet ervoor zorgen dat vervuilende auto’s straks niet meer binnen de ringweg A10 in Amsterdam rijden. Dat maakten verantwoordelijk wethouders Herrema (Verkeer en Vervoer) en Vos (Milieu) vrijdag bekend.
Eerder nog kondigden de politici aan dat auto’s op benzine en lpg van voor het bouwjaar 1992 uit de stad moesten verdwijnen. Doel hiervan is om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren. De plannen stuitten op forse kritiek, onder anderen van minister Eurlings (Verkeer).In het definitieve plan, waarover de gemeenteraad nog moet beslissen, staat nu dat het toelatingscriterium voor de zogeheten milieuzone (het gebied binnen de A10) de euronorm wordt. Die geeft namelijk de daadwerkelijke vervuiling van een auto aan. Controle vindt plaats op basis van het kenteken.
In het plan maken de wethouders een uitzondering voor oldtimers, aangepaste voertuigen voor gehandicapten en garagebedrijven. Autobezitters die in de milieuzone wonen en een laag inkomen hebben, kunnen verder in aanmerking komen voor een speciale kredietregeling.
Op 1 oktober moet de milieuzone voor vrachtwagens ingaan. De maatregelen voor personenauto’s en bestelbussen gelden, als het aan het stadsbestuur ligt, vanaf eind volgend jaar.
De aanpak is volgens Herrema en Vos hard nodig. Uit cijfers van de GGD blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad niet verbetert en dat op diverse plekken de normen voor uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide worden overschreden. Dat is slecht voor de gezondheid van de inwoners, maar ook voor de ontwikkeling van bouwprojecten in de stad.