„Bandieten en rebellen grootste bedreiging”
Aan welke gevaren staan de zestig Nederlandse mariniers bloot die binnenkort naar Tsjaad gaan? „Bandieten en rebellen vormen de grootste bedreiging.”
„De Nederlandse bijdrage is numeriek relatief gering. Anderzijds is ze wel van hoge kwaliteit”, zegt luitenant-kolonel b.d. Ab Mollema, oud-adviseur namens Nederland van een missie van de Afrikaanse Unie in de Sudanese regio Darfur. „Mariniers zijn getraind om in kleine eenheden zelfstandig te opereren onder zware klimatologische omstandigheden. Het politieke gebaar dat van de Nederlandse bijdrage uitgaat, is belangrijk. Als Nederland geen militairen stuurt, wordt dat gemakkelijk uitgelegd als onverschilligheid ten opzichte van de problemen in de Afrikaanse regio. Afrika is in verhouding met Afghanistan nog dichtbij.”Afrikadeskundige Evert Kets van het Nederlands Instituut voor Internationale Betrekkingen Clingendael meent dat de Nederlandse aanwezigheid iets laat zien van de betrokkenheid van het land en van Europa bij Afrika. „De Nederlandse militairen zijn goed uitgerust, geoefend en gedisciplineerd. Dit soort troepen hebben we nodig voor dergelijke gevoelige opdrachten.”
Wat zijn de grootste gevaren die de Nederlandse militairen bedreigen?
Mollema: „Waarschijnlijk in de eerste plaats de slechte terreinomstandigheden, omdat er geen wegen zijn en in de regentijd er zich overstromingen voordoen. Verder woeden er vaak zandstormen en overdag liggen de temperaturen er hoog. Bovendien zullen Tsjadische rebellen de Euforeenheden, die onder Frans commando staan, zien als een verlengstuk van het regime van Deby. Bandieten zullen zich aan dat soort overwegingen weinig gelegen laten liggen. Dat wat ze buit kunnen maken is hun eerste belang. Zij zullen vooral uit zijn op wapens, voertuigen en communicatieapparatuur.”
Kets: „Vooral banditisme en provocaties door rebellen. Bandieten en rebellen houden zich tot nu toe echter opvallend kalm. Daarnaast spelen het klimaat, ziekten en het slechte wegennet de militairen ongetwijfeld parten.”
Zijn de Nederlandse mariniers in staat bandieten en rebellen uit elkaar te houden?
Mollema: „Uiterlijk zijn bandieten en rebellen nauwelijks uit elkaar te houden. Ze zien er allemaal nogal exotisch uit. Doorgaans dragen ze allemaal camouflagekleding. Bovendien is de grens tussen rebellen en bandieten vaag. Samenwerkingsverbanden en hun onderlinge belangen kunnen snel wisselen. Bovendien zijn er veel splintergroeperingen. Al met al is het een ondoorzichtige situatie. Goede contacten en lokale inlichtingen blijven voor de Nederlandse troepen het belangrijkst.”
Kets: „Het lijkt me sterk dat de mariniers bandieten en rebellen kunnen onderscheiden, maar dat maakt ook niet veel uit. Ze zijn allebei gevaarlijk.”
Nederlandse mariniers gaan verkenningstaken uitvoeren. Zal het daarbij blijven of zullen ze ook moeten vechten?
Mollema: „Het mandaat voor de Europese militaire missie staat gewapend optreden toe. Als het om zelfverdediging gaat, is het gebruik van geweld logisch. Of de Europese troepen ook bewapende groepen gaan ontwapenen, is de vraag. Dat is afhankelijk van de ruimte die het Franse militaire commando krijgt van de Europese Unie.”
Kets: „Verkenningstroepen gaan voorop en maken altijd als eerste contact met de vijand. Dat kan dus ook in de vorm van een vuurgevecht gaan. Laten we echter hopen dat de Europese troepenmacht voldoende afschrikt.”
VIKING
De Nederlandse mariniers nemen tien Vikings mee naar Tsjaad. Het werkpaard op rupsbanden, zoals het voertuig ook wel wordt genoemd, is van alle markten thuis. De Viking kan op alle soorten terreinen rijden met een maximale hellingshoek van 45 graden. Als het nodig is, kan hij zelfs varen. De omgevingstemperatuur kan het voertuig nauwelijks deren. Het opereert bij temperaturen van 46 graden onder nul tot 50 graden boven nul. De Viking bestaat uit 5 millimeter dik pantserstaal met daaroverheen keramische platen.
Technische specificaties
Lengte: 7,6 meter
Breedte: 2,2 meter
Hoogte 2,2 meter
Gewicht voorste deel: 5200 kilo
Gewicht achterste deel (variant voor vervoer manschappen): 3700 kilo
Maximale snelheid op de weg: 90 kilometer per uur
Maximale snelheid in het water: 5 kilometer per uur
Actieradius op de weg: 200 kilometer
Versnellingen: 6, automatisch
Bewapening: afhankelijk van omstandigheden: MAG (middelzware mitrailleur), Browning (zware mitrailleur) of een automatische granaatwerper
Vervoer: de Viking kan vervoerd worden in een C-130 Herculestransportvliegtuig, in een C-17 Globemaster of onder een Chinookhelikopter