CLC, nieuwe naam voor bestaand type
De voormalige Mercedes C-klasse Sportcoupé en de nieuwe generatie C-klasse zijn dusdanig uit elkaar gegroeid dat een flink gefacelifte Sportcoupé nu een eigen naam heeft gekregen. Deze gaat voortaan als Mercedes CLC door het leven. Al het goede bleef behouden, maar de verpakking is gemoderniseerd.
De basis van de Sportcoupé veranderde weinig. Het front onderging wel een complete vernieuwing en doet qua uitstraling sterk denken aan de nieuwe C-klasse, waarmee de CLC onderhuids niets van doen heeft. Qua profiel is de oude Sportcoupé nog goed te herkennen, vooral omdat de structuur van de carrosserie en een deel van het plaatwerk ongemoeid bleven. Zo zijn portieren, achterspatborden, dak en ruiten identiek. De relatief hoekige koplampen en een brede grille met geïntegreerde Mercedesster moet iedereen op het verkeerde been zetten.Aan de achterkant zijn de wijzigingen ook meteen duidelijk. Daar heeft Mercedes de tot nu toe gebruikte achterklep met de dubbele achterruit laten varen. Het bezwaar van een beperkt zicht door de achteruitkijkspiegel is hiermee niet verdwenen, simpelweg omdat alleen het onderste ruitje uit de klep komt te vervallen en de grote ruit van formaat en stand niet is veranderd. De achterlichten zijn groter dan voorheen en het derde remlicht maakt voortaan gebruik van ledtechniek. Samen met de nieuwe achterbumper geeft de CLC aardig de indruk van een volledig nieuwe auto.
Brandstofverbruik
Het bagagevolume bleef met 310 tot maximaal 1100 liter ongewijzigd. De auto is in feite een hatchback, maar torent door zijn lengte van 4,45 meter duidelijk boven de middenklasse uit.
Het terugdringen van het brandstofverbruik stond aan de basis van aanpassingen in het motorenprogramma. De CLC 180 Kompressor (143 pk, 220 Nm) sprint al overtuigend in 9,7 seconden naar de 100 km/u en topt op 220 km/u. Daarboven zit de CLC 200 Kompressor, goed voor 184 pk, en de CLC 230 met een 2,5 liter viercilinder die aan 204 pk komt. Pure verwennerij in geluid en souplesse biedt de enige zescilinder in de reeks, de 272 pk sterke CLC 350. Deze beschikt altijd over volop trekkracht die via de handgeschakelde zesbak (op alle versies standaard) of een 7G-tronic automaat op de achterwielen wordt losgelaten.
De 122 en 150 pk leverende 2,1 liter diesels behalen de grootste winst bij het brandstofverbruik. De CLC 220 CDI is zoals te verwachten een toonbeeld van souplesse; krachtig, stil en altijd met volop trekkracht over een breed toerenbereik. De zesde versnelling heeft een gunstige invloed op het brandstofverbruik op de snelweg. Alle viercilinders zijn tegen meerprijs uit te rusten met een vijftraps automaat.
Kopers die de dynamische eigenschappen van de CLC nog verder willen benadrukken, kiezen voor het Sportpakket, onder meer voorzien van dynamic steering waarbij de bekrachtiging snelheidsafhankelijk varieert en ook de stuurverhouding afhankelijk is van de uitslag van het stuur. Uiterlijke verschillen betreffen de zwarte maskers in de koplampen, de specifieke 18 inch lichtmetalen wielen met bredere banden, een lederen sportstuurwiel, een verlaagd onderstel en donkere, geborstelde aluminium accentpanelen.
Verstelbereik
Zoals van Mercedes valt te verwachten is het algehele karakter van de CLC vooral comfortabel. De stoelen bieden voldoende plaats, ook aan langere personen door een meer dan voldoende verstelbereik. Vanwege de aflopende daklijn is de ruimte achterin redelijk, maar niet meer dan dat. Vooral automobilisten die veel kilometers alleen in hun voertuig onderweg zijn zullen zich prima kunnen vinden in de CLC, als het uiterlijk hen tenminste aanspreekt.
Veranderingen in de vormgeving van het interieur zitten vooral in de overkapping van het dashboard en de indeling van de middenconsole. Verder blijft het geheel in grote lijnen bij het oude.
De nieuwe Mercedes CLC is stevig aan de prijs, zeker in vergelijking met de driedeurs hatchbackmodellen van BMW en Audi. De CLC 180 Kompressor start bij 34.800 euro. De dieselreeks begint met de CLC 200 CDI voor 37.550 euro en de topper is de CLC 350 vanaf 46.200 euro.