Luchtvaart blijft stug misleiden
De Europese luchtvaartbranche blijft consumenten die via internet tickets kopen „ernstig en hardnekkig” verkeerde informatie geven, zoals misleidend lage prijzen.
„Het is onaanvaardbaar dat een op de drie consumenten die online een vliegticket boeken, wordt afgezet of misleid”, aldus EU-commissaris voor consumentenbescherming Meglena Kuneva donderdagover een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie. Bij het onderzoek waren vijftien nationale instanties in de EU plus Noorwegen betrokken. Nederland deed niet mee.Van de 386 onderzochte websites moesten de diensten tegen een derde (137) optreden wegens inbreuken op het EU-consumentenrecht. Ruim de helft van deze websites is in orde gebracht.
Veel sites vertoonden meerdere problemen. Misleidende prijsaanduidingen bleken het grootste probleem (58 procent). Bedrijven moeten tegenwoordig hun prijs vermelden inclusief alle heffingen en toeslagen.
Op 15 procent van de websites bleek de geadverteerde aanbieding niet beschikbaar. Bij 49 procent van de sites was iets mis met de contractvoorwaarden, zoals voorwaarden die niet in de juiste taal beschikbaar waren. Soms had de maatschappij vast een hokje aangevinkt voor een aanvullende dienst, zoals een verzekering.
De problemen doen zich voor in de hele luchtvaartbranche: zowel bij vliegmaatschappijen als bij reisbureaus. Op grond van wettelijke beperkingen mogen de meeste EU-landen in dit stadium geen namen bekendmaken van maatschappijen, omdat er nog procedures lopen.
De Europese Consumentenbond BEUC wil dat de deelnemende EU-staten een lijst opstellen met de namen van bedrijven die de regels niet naleven. Volgens Kuneva zijn Noorwegen en Zweden de enige landen die dat nu doen. Volgens haar hebben de meeste landen geen zin om nationale maatschappijen in diskrediet brengen.
De Bulgaarse Kuneva waarschuwt de luchtvaartbranche: „Neem nu maatregelen, anders moeten we ingrijpen. Wij willen duidelijke tekenen van verbetering vóór 1 mei volgend jaar.” Volgens de commissaris is het niet nodig om nieuwe regels te maken, maar is het zaak om de huidige regels beter na te leven.