Omzet Ahold gedaald door zwakke dollar
Supermarktconcern Ahold heeft in het eerste kwartaal de omzet zien dalen met 1,3 procent tot 7,5 miljard euro. De daling is te wijten aan de zwakke dollar.
Het zogeheten verbeterprogramma voor de Amerikaanse ketens blijft de resultaten ook beïnvloeden. Ook de gestegen voedselprijzen baren het concern zorgen.De omzetdaling, die Ahold vandaag voor opening van de effectenbeurs rapporteerde, is groter dan verwacht. Analisten waren in doorsnee uitgegaan van een omzet van 7,84 miljard euro. Vorig jaar in dezelfde periode boekte Ahold nog een omzet van 7,63 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen zou de omzet bijna 7 procent zijn gestegen.
Een handelaar noemde de cijfers „redelijk.” Ook analist Richard Withagen van SNS vond de resultaten „best oké.” Beleggers reageerden negatief op het nieuws. Het aandeel opende op de effectenbeurs in Amsterdam met een verlies van 0,5 procent. De AEX-index stond 0,7 procent lager.
Ahold haalt iets meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten. Daar voert het concern in zijn supermarkten een zogeheten verbeterprogramma door dat voorziet in prijsverlagingen en meer huismerken in de schappen. Ahold liet vandaag weten dat het programma op schema ligt.
Wel waarschuwde het concern dat prijsinvesteringen de marges en de omzet blijven beïnvloeden. Later in het jaar verwacht het concern verbeteringen. „We blijven alert op de gevolgen van de economische omstandigheden en de stijgende voedselprijzen.”
De Belgische supermarktketen Delhaize rapporteerde eerder deze week al een winstdaling als gevolg van een zwakke dollar. Het bedrijf dat eveneens een groot deel van zijn omzet uit de Verenigde Staten haalt, zag zijn totale winst in het eerste kwartaal met ruim 10 procent dalen. Delhaize wordt al enige tijd genoemd als mogelijke fusiepartner van Ahold.
Bij de Amerikaanse keten Stop&Shop/Giant Landover steeg de omzet met 1,3 procent naar 5,1 miljard dollar (3,3 miljard euro). Giant-Carlisle boekte 9,2 procent meer omzet (1,4 miljard dollar). Beide omzetcijfers lagen een fractie boven de verwachting van analisten.
De Nederlandse supermarktformule Albert Heijn blijft het goed doen. De keten was goed voor een omzetstijging van 13,5 procent tot 2,7 miljard euro. Dat is hoger dan verwacht. Analisten hadden gerekend op een gemiddelde omzet van 2,62 miljard euro. Bovendien is de omzetstijging hoger dan de groei van de markt. Albert Heijn is goed voor een derde van de totale omzet van het Aholdconcern, maar draagt voor bijna de helft bij aan de operationele winst.
De resultaten werden zonder dochteronderneming Schuitema bekendgemaakt. Het belang van Ahold in Schuitema, de organisatie achter de C1000-winkels, werd onlangs verkocht voor 185 miljoen euro aan CVC. Ahold kreeg bovendien 58 Schuitemawinkels. Schuitema rapporteerde maandag een omzetgroei van 3,3 procent in het eerste kwartaal naar 1,03 miljard euro.