Economie

Beste Wense en Veelgeluk in rooi en wit

Veelgeluk is een plaatsje in Zuid-Afrika. Het is ook de naam van een eigen wijnmerk van Neerlands Wijnhuis in Groot-Ammers. De Kaapse wijn is er in ”rooi” oftewel rood (soepel en fruitig) en wit (fris, fruitig en droog). Op het etiket staat een klavertjevier.

6 May 2008 09:29Gewijzigd op 14 November 2020 05:49

Een ander eigen merk is Beste Wense, zegt Sjaak van de Graaf (26), een van de twee eigenaren van het Neerlands Wijnhuis. Hij loopt door de opslagruimte, tussen schappen met stapels dozen door. Behalve de eigen labels staan hier talloze flessen met etiketten van de wijnboeren zelf.„Driekwart van de Nederlanders kiest op etiket”, weet Van de Graaf. „Daar is onderzoek naar gedaan. Het blijkt dat dieren op een etiket het goed doen. Vogeltjes, kangoeroes. En 75 procent van de wijn wordt gekocht door dames.”

Waar ter wereld ook gerenommeerde wijnen worden gemaakt -Frankrijk, Australië, Italië, Spanje, Portugal, Californië- het Neerlands Wijnhuis koopt ze in. Het specialisme van het wijnhuis zijn Duitse topwijnen. Of top-Duits, zoals Van de Graaf ze kortweg noemt. Een voorbeeld van zo’n topper is Scharzhofberger Auslese van Egon Müller. Consumentenprijs: rond de 175 euro.

De dozen in de opslagruimte zijn goed voor een „paar honderdduizend” flessen. Samen bevatten ze 400 tot 500 verschillende soorten wijn. In het proeflokaal, een ruimte met lange, lichte houten tafels en rijen stoelen, staat een selectie uit het assortiment. Via beurzen, relaties en wijnproeverijen krijgt het Neerlands Wijnhuis nieuwe wijnen binnen. Een vaste groep mensen -„acht personen, allemaal oude heren”- beoordeelt ze, vertelt Van de Graaf. „Een op de honderd wijnen wordt geselecteerd en aan ons assortiment toegevoegd.”

Soms bezoeken potentiële klanten het proeflokaal, maar meestal gaan de wijnhandelaren naar hun klanten toe. Het Neerlands Wijnhuis levert aan specialisten -slijterijen/wijnhandels, kaas- en delicatessenzaken en horecabedrijven- én koopt bij specialisten: kleinere boeren die hun wijngaard kennen, weten wat de beste wijnstokken zijn en onrijpe druiven de tijd geven rijp te worden.

Het Neerlands Wijnhuis werd in 1993 opgericht door Arie Domburg (nu 65). Met zijn vrouw Jannie (62) dreef hij de zaak vanuit een klein kantoor en met 100 vierkante meter opslagruimte. Hij handelde aanvankelijk vooral in bordeaux en Duitse wijn.

„Als je start, hebben winkels nog geen schappen leeg voor jouw wijn”, zegt zijn zoon André Domburg (43), die eind jaren ’90 mede-eigenaar werd. „Het kost tijd om vertrouwen te kweken. Maar het ging goed. Het bedrijf groeide en groeide. Sjaak, onze buurjongen” -Domburg knikt naar Van de Graaf- „kwam op zijn veertiende meehelpen in de zaak. Hij vroeg ons de oren van het hoofd over wijn.”

In 2003 verhuisde het bedrijf naar een ruim pand op het industrieterrein Gelkenes in Groot-Ammers. „We vonden het ontzettend groot. We zeiden: Hier komen we nooit vol. Maar nu beginnen we al vol te raken.”

Van de Graaf werd in 2006 mede-eigenaar; Domburg senior nam vorige maand afscheid. Op dit moment bestaat het team van het Neerlands Wijnhuis uit drie verkopers, vier mensen op kantoor en een magazijnmedewerker. Domburg junior: „Op dit moment hebben we niet direct het doel om flink door te groeien. Wat we hebben, is prima.” Direct erachteraan: „Maar wat erbij komt ook. En we hebben wél ruimte.”

Terwijl het Neerlands Wijnhuis alleen levert binnen Nederland, brengen Domburg en Van de Graaf via het agentschap Les Chateaux en Direct ook producten op de markt in Duitsland, Oostenrijk, Turkije, Griekenland, de Baltische staten en Rusland - en dan vooral Zuid-Afrikaanse wijnen.

Nederland heeft ongeveer 900 geregistreerde wijnhuizen, aldus Domburg en Van de Graaf. „Er zijn vier grote die aan supermarkten leveren. Daarna volgt er een hele reeks kleinere. Wij zitten in de top 20, qua grootte en omzet.”

Wat maakt hun wijnhandel speciaal, in die reeks van wijnhuizen? „We stralen nog steeds uit dat we een familiebedrijf zijn”, zegt Domburg. „We zijn persoonlijk. Als er iets fout gaat bij een klant, weten wij het. Als een klant om elf uur ’s avonds belt met een vraag, krijgt hij antwoord.”

Tussen de feiten, weetjes en cijfers door sprankelt het enthousiasme van de wijnhandelaren over hun product. Domburg: „Je koopt iets in waar je achter staat, en dat probeer je over te brengen op de klant.” Van de Graaf: „Wij verkopen emotie. Stel dat je een fles champagne levert die iemand opentrekt als hij gaat trouwen, dat is toch geweldig?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer