Ruimte per strekkende meter

De populariteit van grote ruimtewagens is behoorlijk afgenomen. Alleen de diehards leveren nog dit soort voertuigen. Chrysler is de bedenker van de MPV. Het merk lanceerde kortgeleden in Europa de nieuwe Grand Voyager, een auto die inderdaad Grand(=groots) is.

Tony Vos
2 May 2008 13:37Gewijzigd op 14 November 2020 05:48
Met zijn lengte van 5,14 meter is de nieuwe Chrysler Grand Voyager een gigant, maar dat geldt ook voor de binnenruimte. Foto’s Tony Vos
Met zijn lengte van 5,14 meter is de nieuwe Chrysler Grand Voyager een gigant, maar dat geldt ook voor de binnenruimte. Foto’s Tony Vos

Het betreft de derde generatie na het eerste model uit 1983. Tot nu toe was de Voyager beschikbaar in een normale en een verlengde variant, maar bij het huidige model rest enkel een Grand Voyager. De korte Voyager krijgt binnenkort een andere opvolger, de Dodge Journey.De Grand Voyager heeft een gigantische lengte van 5,14 meter en een royale wielbasis van meer dan 3 meter. Afmetingen die de binnenruimte uiteraard ten goede komen, maar die in steeds drukkere binnensteden eigenlijk niet meer thuishoren.

Qua vormgeving lijkt de Voyager weer terug bij af: het design komt nadrukkelijk hoekig over, net als bij de eerste generatie. De auto bezit een hoge neus met forse grille, brede randen langs de spatborden en verder opmerkelijk rechtopstaande wanden voor een optimaal interieurvolume. Chrysler is sinds de uitvinding van de ruimtewagen de grootste producent van dit type auto’s, dus zullen de mensen op de ontwikkelingsafdeling in Auburn Hills wel weten waarover ze praten. En toch lijkt het alsof Chrysler bij het ontwerp van de nieuwste Voyager vooral aan zijn Amerikaanse klanten heeft gedacht. Overigens niet zo vreemd, omdat in de VS de grootste verkoopaantallen vallen te behalen.

Vlakke laadvloer
Veel vertrouwde elementen blijven behouden, zoals de twee grote schuifdeuren die bij de Touringuitvoering elektrisch met behulp van de afstandsbediening zijn te openen en te sluiten. Hetzelfde geldt overigens voor de achterklep. Leuk als gadget, maar erg snel gaat het niet.

Het interieur is evenals het exterieur werkelijk enorm van formaat. Chrysler levert de Grand Voyager uitsluitend met drie zitrijen en het zogenaamde ”Stow ’n Go-systeem”. Dankzij dit systeem hoeft geen enkele stoel uit de auto te worden gehaald. Het is in het begin even puzzelen hoe er aan verschillende koorden getrokken moet worden om bijvoorbeeld de achterste bank in de vloer te laten verzinken. Daarvoor is een grote bak achter de achteras gemaakt. Na het wegklappen is de laadvloer keurig vlak en kan het bagagevolume in stappen worden vergroot van 638 via 1936 tot maximaal 3296 liter. De achterbank biedt plaats aan drie personen, terwijl op de tweede zitrij twee stoelen staan. Ook die zijn eenvoudig in de vloer weg te klappen.

De geboden hoofd- en beenruimte is op alle zitplaatsen uitstekend. Maar verwacht in de nieuwe Voyager niet het zitcomfort van de vroegere ”captain seats”. De stoelen zijn wat smal en vlak. Ook de voorstoelen hadden best wat volumineuzer mogen zijn, er is immers ruimte genoeg voor.

Blauwgroene verlichting
Opbergvakken biedt de Grand Voyager in overvloed. Tussen de voorstoelen staat een verplaatsbare opbergbox met een flinke inhoud en erbovenop bekerhouders en aflegvakken. Het dashboard oogt behoorlijk hoekig van opbouw, maar dat past wel bij het type auto. Wat betreft materiaalgebruik haalt de Voyager helaas niet het niveau van de Chrysler 300C. Er wordt nog net iets te veel met harde kunststoffen en té lichte kleurencombinaties gewerkt.

De middenconsole omvat de volledig automatische klimaatbeheersing. Dat heeft Chrysler overigens prima voor elkaar, want ook de achterpassagiers kunnen met een aantal knoppen in het dak de eigen temperatuur en windrichting regelen. Verder zitten er in het dak diverse opbergvakken en kan een sfeervolle blauwgroene verlichting worden ontstoken die de bestuurder niet hindert. Boven in de console plaatste Chrysler een grote digitale display voor de radio met een ingebouwde harddisk. Een navigatiesysteem staat op de optielijst. Grappig is dat het brillenvakje boven de achteruitkijkspiegel ook half kan worden gesloten en dan een paraboolspiegel bevat zodat ouders voorin de kinderen achterin kunnen bespieden.

Fors verbruik
Chrysler levert in de Grand Voyager de overbekende 2,8 liter diesel en een 3,8 liter benzinemotor die standaard is gekoppeld aan een zestraps automaat. Een draai aan de sleutel levert onmiskenbaar het geluid van een grote zespitter op. De krachtbron levert 193 pk en komt aan een koppel van 305 Nm. En dat kan de auto best gebruiken, zonder passagiers en bagage moet al 2000 kg op gang worden gebracht. Het volledige gevaarte haalt uiteindelijk 193 km/u, een acceleratiecijfer geeft het merk niet. Het brandstofverbruik is geheel volgens verwachting aan de forse kant en komt in de praktijk uit op 1 op 7. Geen wonder dat de dieselversie in Europa het meest gekocht zal worden.

De bediening van de Voyager gaat licht, soms zelfs iets té licht. Het uitzicht door de ruiten en grote spiegels is heel behoorlijk. Bij achteruitrijden assisteert een camera die boven de nummerplaat zit gemonteerd. De plaatsing van de versnellingspook naast het instrumentarium is beslist origineel. Behalve volledig automatisch schakelen bestaat ook een mogelijkheid om handmatig van verzet te wisselen, maar daarvoor zit de pook eigenlijk net te ver weg.

Het onderstel is vooral op comfort afgestemd. Wie gewend is met een Amerikaanse auto te rijden zal de Grand Voyager zeer voorspelbaar vinden. Wie echter uit een grote Europese of Japanse ruimtewagen stapt, ervaart de Chrysler als wat meer gezapig. De carrosserie helt ook merkbaar in bochten en duikt enigszins bij hard remmen.

Alle recente heffingen en de bpm-verhoging zijn volop van toepassing op de nieuwe Voyager. En dat is te merken in het prijsniveau. De LX-uitvoering kost 45.990 euro, de Touring komt op 49.990 euro. De dieselmotor kost dan nog eens 3310 euro extra. Zoals gezegd moet Chrysler het vooral gaan hebben van de Dodge Journey, die een waardige opvolger is van de korte Voyager en aanzienlijk minder duur uitvalt.

Waardering
+ volop ruimte voor passagiers en bagage, handige opbergvakken, leuke gadgets

  • te veel harde kunststoffen in interieur, brandstofverbruik, formaat in stadsverkeer

Techniek
Cilinderinhoud: 3778 cc; maximumvermogen: 142 kW/193 pk bij 5200 tpm; maximumkoppel: 305 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: geen opgave; topsnelheid: 193 km/u.

Maten, gewicht en prijs
Lengte: 5143 mm; breedte: 1954 mm; hoogte: 1750 mm; wielbasis: 3078 mm; gewicht: 2000 kilogram; inhoud bagageruimte: 638-3296 liter; brandstoftank: 75,7 liter; Chrysler Grand Voyager 3.8 V6 Touring; 49.990 euro.

Alternatieven
Ford Galaxy 2.3 automaat Ghia: 43.130 euro.
Met de wat sportiever getinte S-MAX doet Ford in het ruimtesegment goede zaken. De hogere Galaxy deelt het uitstekende onderstel en dus ook het fijne rijkarakter, maar biedt plaats aan zeven personen. De auto is wat korter dan de Voyager, maar tegelijk handelbaarder. De Galaxy is er alleen met viercilinder motoren.

Mercedes Viano 2.0 CDi Business: 47.257 euro.
Is de Viano een ruimtewagen of een personenversie afgeleid van een bestelbus? In ieder geval biedt Mercedes een ruime keuze uit drie carrosserielengtes en verschillende uitrustingsvarianten. De bestuurder zit behoorlijk hoog op de bok. Niet leverbaar met benzinemotor.

Renault Grand Espace 3.5 V6 Dynamique: 54.305 euro.
Dé Europese ruimtewagen die wat betreft vormgeving, indeling en rijgedrag nog steeds de toon aangeeft. Renault levert zowel een normale als een verlengde Espace. Het aanbod concentreert zich vooral op viercilinders, zowel benzine als diesel. De 3,5 liter V6 is kostbaar, maar pure verwennerij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer