Vechten voor de relatie
Een hindoe die met een evangelische christen is getrouwd. Een jood die met een atheïst samenwoont. Een oud-katholieke pastoor die het leven met een predikant deelt.
Zij behoren tot de tien stellen die aan het woord komen in het boek ”Het duivels kussen” van journaliste Pauline Weseman. Uit alle verhalen blijkt dat samenleven met iemand van een andere godsdienst niet gemakkelijk is.Zo hebben de jood Steven Brummel en de protestantse Marion Valkenburg soms hooglopende discussies over hun uiteenlopende godsdienstige ideeën, maar zij willen voor hun relatie vechten. „Veel mensen zijn uit op snelle behoeftebevrediging. Ik denk dan: vecht nou eens voor iets. Vecht voor elkaar, om je relatie staande te houden, om iets te betekenen voor elkaar”, zeggen zij.
Weseman ondervond dat er een groot taboe rust op huwelijken tussen mensen van verschillende godsdiensten. Ze had grote moeite tien stellen te vinden die zich in haar boek wilden laten portretteren. Van de 29 interreligieuze paren die de hervormde predikante K. T. S. Nicolay sinds 1989 in de echt verbond, wilde er geen aan het boek meewerken. Volgens ds. Nicolay komt dat doordat de stellen zich al zo vaak moeten verantwoorden voor hun relatie. „Redden jullie het nog een beetje”, is een vraag die veel mensen hun stellen.
Onder een gemengd huwelijk verstonden mensen vroeger vooral een relatie tussen een rooms-katholiek en een protestant. De kerken stonden daar in het algemeen negatief tegenover, omdat die onvermijdelijk tot geloofsafval zou leiden. „Twee geloven op één kussen, daar slaapt de duivel tussen”, luidde het gezegde.
Tegenwoordig gaat het vaak om mensen van verschillende religies, zoals een moslim en een christen. Interreligieuze paren die beiden hun eigen godsdienst praktiseren, komen weinig voor. Soms gaat in de relatie een van de twee naar het geloof van de ander over. Zo heeft de atheïst Paul van Meurs besloten zich tot het jodendom te bekeren, de godsdienst van zijn vriend Tomer Kimhi.
Veel interreligieuze huwelijken lopen op een scheiding uit. De tien stellen in het boek onderscheiden zich doordat zij zich vanaf het begin van hun relatie zeer bewust zijn van hun religieuze verschillen. Waar veel koppels misschien nog niet over de religieuze opvoeding van hun kinderen, de schoolkeuze en de uitvaart hebben gedacht, blijken interreligieuze paren daar al behoorlijk uitgesproken ideeën over te hebben.
Discussies over religieuze onderwerpen lopen vaak hoog op. Geloof is wie je bent en waar je voor staat op de wezenlijke momenten van je leven, is de mening van veel van de tien stellen.