Railion schrapt flink in arbeidsplaatsen
Railtransportbedrijf Railion gaat arbeidsplaatsen schrappen om volgend jaar uit de rode cijfers te blijven. Om hoeveel plaatsen het gaat, is nog onduidelijk. Het gaat wel om een substantieel deel van de huidige 1300 werknemers, aldus een woordvoerder dinsdag.
Railion verwacht dat de kosten volgend jaar behoorlijk zullen stijgen. Het gaat dan vooral om de loon- en energiekosten. Deze stijging kan het vervoersbedrijf niet geheel doorberekenen aan de klanten, omdat de concurrentie op het spoor flink is toegenomen. De vervoerder wil volgend jaar 7,5 miljoen euro besparen, dan blijft het bedrijf gezond.
Vorig jaar haalde Railion op een omzet van 155 miljoen euro een nipte winst van 100.000 euro. Het was voor het eerst in tijden dat het bedrijf in de zwarte cijfers terechtkwam. Voor dit jaar verwacht de vervoerder ook winst te boeken. Het vervoersvolume nam in 2001 iets af, maar doordat de treinen meer kilometers maakten, steeg het aantal tonkilometers licht, van 3825 naar 3828 miljard.
Railion spreekt niet van gedwongen ontslagen. Het bedrijf zal werknemers niet zomaar op straat zetten, aldus de woordvoerder. De onderneming werkt onder de condities van het sociaal plan uit 1995, toen ze nog bij de Nederlandse Spoorwegen hoorde.
Volgens FNV Bondgenoten moeten tussen de 150 en 200 personen de deur uit. „Het gaat bijna alleen maar om gedwongen ontslagen”, aldus een voorlichtster. De vakbond is niet overtuigd van het nut en de noodzaak van de reorganisatie. „De kosten voor de concurrenten stijgen ook, dus wij hebben onze vraagtekens bij dat argument.”
De herstructurering van Railion in Duitsland is volgens de FNV de ware reden van de reorganisatie in Nederland. „Het vervoersbedrijf krijgt deze klap van onze oosterburen”, aldus de bond. Deutsche Bahn bezit 92 procent van de aandelen Railion.
De spoorvervoerder gooit verder de organisatie helemaal om. Railion heeft traditioneel ook een grote planningsafdeling. Deze moet opnieuw ingericht worden, aldus de woordvoerder. „We willen een normaal bedrijf zijn.”