Binnenland

Drechtsteden lokken binnenschippers

De Drechtsteden Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht willen meer binnenschippers ’verleiden’ tot een bezoek aan hun havens. Dat moet gebeuren door een forse verlaging van de havengelden. Daarnaast bestaan er plannen om de boodschappenregeling te verruimen.

Andre Bijl
25 April 2008 23:45Gewijzigd op 14 November 2020 05:47

Het is druk op het ’kruispunt’ van Noord, Beneden Merwede en Oude Maas. Waterbussen varen af en aan met passagiers, binnenvaartschepen zoeken hun weg op het drukste vaarwegknooppunt van Europa. Jaarlijks passeren zo’n 150.000 schepen het pand van het Havenbedrijf Dordrecht aan de Merwekade. Daarvan doen er 9000 de Dordtse havens aan. Bovendien vormen de havens de thuisbasis voor de eigen vloot.„Dat aantal van 9000 kan fors omhoog”, vindt Peter van der Leer van het gemeentelijk Havenbedrijf, dat alle (zee-)havens in de drie Drechtsteden beheert. Om dat te bereiken zijn de havengelden bijna gehalveerd. Schippers betalen nu nog maar 2,5 cent per ton laadvermogen per dag, terwijl tot voor kort 4,1 cent moest worden afgerekend. Volgens Van der Leer meren vooral schepen van tussen de 1500 en de 2500 ton af. Een eenvoudig rekensommetje leert dat de prijsverlaging al gauw 30 euro per dag oplevert.

Weekkaart
Het oude dagtarief was zo hoog dat het bij drie ligdagen al voordeliger was een weekkaart te nemen. „We hebben bij het Havenbedrijf voortdurend aangedrongen op een lager tarief. Dat heeft blijkbaar vruchten afgeworpen”, constateert Leny van Toorenburg van schippersvereniging Schuttevaer tevreden. In haar functie als manager van het landelijk bureau, maar vooral als secretaris van de afdeling Drechtsteden, stelt ze vast dat schippers de Dordtse havens gingen mijden vanwege de forse tarieven. „Ik verwacht dat het bezoek gaat aantrekken. Bovendien profiteren ook de duizend binnenvaartondernemers uit de Drechtsteden van deze verlaging. Al met al een prima maatregel. Reacties? Die hebben we nog niet zo veel gehad. Maar dat is normaal. Als de tarieven verhoogd worden, schreeuwt iedereen moord en brand. Als het de goede kant op gaat, hoor je niemand.”

Naast de tariefsverlaging gaat het Havenbedrijf de boodschappenregeling versoepelen. In de huidige situatie zijn de eerste drie liguren tussen acht uur ’s morgens en zes uur ’s avonds gratis. Nu veel supermarkten dagelijks ’s avonds open zijn tot negen uur, wordt de regeling tot dat tijdstip verlengd. Van der Leer: „Dat passen we nu al oogluikend toe, maar het officiële besluit moet nog worden genomen.”

De ’mores’ zijn volgens de woordvoerder van het Havenbedrijf niet alleen versoepeld om de schippers ter wille te zijn. „We hebben dit aan het gemeentebestuur voorgesteld om de Dordtse havens populairder te maken. Als hier meer schepen aanleggen, kan dit gunstig werken voor plaatselijke ondernemers. De schippers doen hier hun boodschappen en laten ook hun reparaties uitvoeren. We verwachten niet dat het Havenbedrijf er financieel bij inschiet, omdat er waarschijnlijk meer boten afmeren. Zelfs wanneer na een evaluatie blijkt dat het ons geld kost, gaan we door vanwege die economische impuls.”

Extra pintje
Langs de Merwedekade en de Lange Wantijkade is het deze middag rustig. Iets meer naar het centrum is meer drukte. De bemanning van een Dordtse sleper weet van niets. „Tarieven omlaag? Kan best, maar daar hebben wij niets mee te maken. De rekening gaat toch naar de rederij.” Een Belgische binnenvaartschipper weet van de hoed en de rand. „Dat heb ik gehoord, ja. Blijft er mooi geld over voor een extra pintje”, constateert hij in sappig Vlaams. „Kijk, dat is nou precies onze bedoeling”, stelt Van der Leer vast.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer