Postbedrijf Sandd: TNT overdrijft
Het verlies aan marktaandeel dat TNT Post verwacht te lijden als gevolg van de volledige openstelling van de Nederlandse postmarkt, is zwaar overdreven.
Dat stelde concurrent Sandd donderdag naar aanleiding van een advertentie die TNT woensdag plaatste in een aantal landelijke dagbladen.Volgens Sandd suggereert TNT ten onrechte dat concurrenten Sandd en Deutsche Postdochter SelektMail in 2010 de helft van de postmarkt in handen denken te hebben. „Wij kennen dergelijke informatie noch van onszelf noch van SelektMail”, aldus Sandd. Het bedrijf doelt op een grafiek die volgens TNT de ambitie van de concurrenten weergeeft.
Volgens Sandd heeft zeven jaar concurrentie op de zakelijke markt de twee nieuwkomers een marktaandeel van 12 procent opgeleverd, waarbij de groei afzwakt. Het postbedrijf denkt samen met SelektMail hooguit 18 procent marktaandeel te halen in 2010. „Een slordige 32 procent minder dan TNT suggereert.”
TNT plaatste de advertentie om begrip te vragen voor de harde opstelling van het bedrijf in de cao-onderhandelingen met de vakbonden. Het concern wil de arbeidsvoorwaarden voor postbodes en sorteerders flink versoberen omdat het goedkoper moet werken om concurrerend te blijven.