RD geeft Engels jongerenblad uit
Het Reformatorisch Dagblad publiceert woensdag het eerste nummer van een Engelstalig jongerenblad, Scope, bedoeld voor leerlingen van het voortgezet onderwijs. Naast dit ”student magazine” is ook een website ontwikkeld.
Kijk op yord.nl/scope voor het eerste nummer.Het blad is tot stand gekomen in samenwerking met leraren Engels uit het reformatorisch onderwijs. Volgens drs. C. van Haaften, docent aan de lerarenopleidingen van Driestar educatief, zijn de bladen waarvan de scholen tot nu toe gebruik konden maken „didactisch goed, maar inhoudelijk stuiten we nogal eens op problemen.”
Zo ontstond het idee voor een eigen blad, „met artikelen die meer over algemene thema’s gaan in plaats van over de harde, wereldse onderwerpen die je in de bestaande bladen vaak tegenkomt. Daarnaast kunnen ook principiële onderwerpen aan de orde worden gesteld op een wijze die jongeren aanspreekt.”
Het blad Scope dient meerdere doelen. „We proberen de achterstand in de kennis van het Engels onder reformatorische jongeren bij te spijkeren”, zegt Van Haaften. „Daarnaast brengt Scope de taal en cultuur van de Engelstalige wereld onder de aandacht. Weerstand tegen het leren van een taal verdwijnt als je interesse in een cultuur krijgt. Die weerstand kunnen we ook verminderen door een leuk blad te presenteren.”
Van Haaften voert de redactie samen met mede-initiatiefnemer dr. J. van Wijk van Driestar educatief en Girtruud Harbers van het RD. Als het proefnummer aanslaat, kunnen de scholen zich abonneren op Scope, dat vier keer per jaar gaat verschijnen. De teksten en luistertoetsen worden geselecteerd of ontwikkeld door een aantal docenten uit het voortgezet onderwijs en door het RD. Deze opdrachten zijn gebundeld in een docentenhandleiding. Daarnaast ontvangen de docenten een cd-rom met alle materialen.
Naast het papieren product heeft het RD ook een Engelstalige website ontwikkeld, yord.nl/scope, waar de artikelen te lezen en te beluisteren zijn. De teksten zijn ingesproken door native speakers. Verder is ook een kijk- en luistervaardigheidstoets toegevoegd in de vorm van een video. De artikelen op de site zijn verrijkt met extra foto’s en achtergrondmuziek.