Nieuwe NS-baas is commercieel ingesteld
Na de beminnelijke techneut Aad Veenman krijgen de Nederlandse Spoorwegen met Bert Meerstadt een hele ander type topman. Meerstadt is ook prettig in de omgang, wat hij combineert met een voor NS-begrippen uitgesproken commerciële instelling. De NS maakten dinsdag de wissel per begin volgend jaar bekend.
Aad Veenman (1947) heeft met een lts-opleiding machinebankwerker, hts en een hoogleraarschap aan de TU Delft een uitgesproken technische achtergrond. Na een reeks directiefuncties bij Stork NV werd Veenman op 1 november 2002 president-directeur bij de NS.Hij geldt als een zeer aimabel mens en als hét boegbeeld van de Nederlandse Spoorwegen. Bij het rijdend personeel scoorde hij bonuspunten toen bleek dat hij zijn hand er niet voor omdraaide een defecte treindeur met een schroevendraaier te repareren, waarna de trein weer verder kon rijden. Hij had die handeling een dag eerder zien uitvoeren toen hij een werkbezoek bracht aan een werkplaats van materieelbedrijf NedTrain.
Meerstadt beschikt over een andere achtergrond. De 46-jarige getrouwde vader van drie kinderen is zoon van een architect. De nieuwe president-directeur van NS studeerde bouwkunde aan de TU Delft, maar volgde de voetsporen van zijn vader uiteindelijk toch niet.
Na zijn afstuderen werkte hij van 1986 tot 1992 voor McKinsey & Company in Amsterdam, Londen en Seattle. Daarna ging hij aan de slag als zelfstandig ondernemer bij een mede door hem opgericht bedrijf dat zich specialiseerde in marketing en merkstrategie. Van 1995 tot 2001 werkte hij voor de reclamegroep Young & Rubicam, in de laatste fase als president-directeur. In 2001 nam hij zitting in de driekoppige NS-directie onder leiding van Aad Veenman. Sindsdien was hij verantwoordelijk voor een reeks NS-onderdelen. De derde man in het trio is Marcel Niggebrugge, de financieel directeur.
Bestuurder Wyb Kusters van CNV Spoorwegen is wel te spreken over Meerstadt als nieuwe NS-baas. „Ik denk dat er een goede kans is dat hij het goed gaat doen”, aldus Kusters. „Hij heeft zich aardig bewezen in de afgelopen tijd. En het is goed voor NS dat de nieuwe president-directeur al bij het bedrijf werkt. De NS zijn een apart bedrijf waarmee je feeling moet hebben.”
Bestuurder van FNV Bondgenoten Roel Berghuis is eveneens positief. „Ik ben blij dat er in een vroegtijdig stadium een nieuwe man is benoemd”, zegt Berghuis. „Meerstadt is veel jonger dan Veenman, dit is een duidelijke generatiewisseling. Meerstadt moet nu waarmaken dat hij net als Veenman een boegbeeld kan zijn van de NS.”
Beide vakbondsbestuurders geven aan dat Meerstadt een pittige taak wacht. De NS zijn een bedrijf dat altijd onder het vergrootglas ligt van publiek en politiek. De staat is nu nog voor 100 procent aandeelhouder. „Het is interessant om te kijken wat er gaat gebeuren”, zegt Kusters, die de commerciële instelling van Meerstadt als een pluspunt beschouwt. Berghuis: „In 2013, 2014 moet blijken of het hoofdrailnet onderhands gegund wordt aan de NS, of dat er ook op deze belangrijkste spoortracés concurrentie komt. Daar kan Meerstadt zijn tanden fors in zetten.”
Volgens Berghuis kan van een beursgang van de NS de komende jaren in ieder geval geen sprake zijn. „Ik sprak hem onlangs bij een bak koffie en toen zei hij dat hij er een absoluut tegenstander van is om de NS naar de beurs te brengen.”