AF-KLM trekt bod op Alitalia in
Air France-KLM heeft zijn overnamebod op Alitalia formeel ingetrokken.
Volgens de luchtvaartcombinatie zijn de voorwaarden die werden gesteld voor een overname van de verlieslijdende Italiaanse luchtvaartmaatschappij niet langer geldig. Air France-KLM heeft dit maandagavond bekendgemaakt.Air France-KLM trok zich eerder deze maand terug uit de overnamegesprekken met Alitalia wegens weerstand van de bonden. De steun van de vakbonden bij Alitalia voor een reorganisatie was een van de voorwaarden die Air France-KLM had gesteld voor een overname.
Door het afbreken van de onderhandelingen is Alitalia dichter bij een bankroet gekomen. De maatschappij zou 1 miljoen euro per dag verliezen.
Het bod van AirFrance-KLM waardeerde Alitalia op 139 miljoen euro. Het overnameplan voorzag onder andere in het ontslag van 2120 personeelsleden. Sommige vakbonden vreesden voor concentratie van de activiteiten op het vliegveld Leonardo da Vinci bij Rome ten koste van de Milanese luchthaven Malpensa.
Fabio Berti van de pilotenvakbond Anpac tilde niet al te zwaar aan de verklaring van AirFrance-KLM. Het is een „snapshot” van hoe de zaken er voor staan en er is „absoluut niets veranderd”, zei hij. „AirFrance-KLM zegt niet dat het niet langer geïnteresseerd is in Alitalia, maar dat vooralsnog de omstandigheden ontbreken” om een bod te doen.
Alitalia in Rome had maandagavond nog geen commentaar. Volgens Italiaanse media houdt het kabinet binnen 48 uur spoedberaad over Alitalia, dat voor 49 procent staatseigendom is.
De centrumlinkse vicepremier Francesco Rutelli noemde de terugtrekking van AirFrance-KLM een „rampzalig gevolg” van het lobbyen van Berlusconi en diens noordelijke politieke bondgenoten tegen de overname.
KLM verhoogt opnieuw de toeslagen die passagiers betalen ter compensatie van de hoge brandstofprijs, zo maakte de luchtvaartmaatschappij vandaag bekend. Passagiers binnen Europa betalen vanaf 2 euro meer voor hun ticket, passagiers op langere vluchten 10 euro. Daarmee komt de brandstoftoeslag voor Europese vliegreizen op 31 euro en die voor intercontinentale vluchten op 98 euro.
De olieprijs, die ook de prijs van vliegtuigbrandstof bepaalt, is dit jaar bezig aan een stevige opmars als gevolg van onder meer de zwakke dollar, een stijgende vraag uit opkomende markten en dalende voorraden in de Verenigde Staten.