Serieuze i10 is stabiel, vlot en zuinig
Alle segmenten van de automarkt laten een toename in formaat zien. Ook kleine modellen worden steeds groter. Logisch dat de i10 van Hyundai, die de bestaande Atos opvolgt, een slag forser uit de bus komt en daardoor aantrekkelijker is.
Hyundai speelt aan de onderkant van de markt al langere tijd een rol van betekenis. De i10 mag de fakkel van de Atos overnemen. Wanneer alle huidige klanten naadloos overstappen in het nieuwe model, heeft het merk al een aardig marktaandeel te pakken. Maar de nieuwe i10 verdient beslist meer.De Atos staat te boek als een typisch Aziatisch product. De auto toont opmerkelijk smal. De proporties van de i10 ogen daarentegen dankzij de toegenomen breedte veel volwassener. De auto is 3,565 meter lang en 1,595 meter breed. Alleen qua hoogte werd de i10 wat lager, maar dat is nergens te merken. Het is overigens niet verwonderlijk dat de afmetingen van de i10 vrijwel volledig overeenkomen met de Kia Picanto, omdat onderhuids veel componenten worden gedeeld.
Hyundai koos met de uitstraling van de i10 voor de serieuze kant. Geen frivole, modische elementen, maar een model dat er redelijk tijdloos uitziet. De grote koplampen worden tot voorbij de helft van de spatborden doorgetrokken. De grille is met zijn chromen accent in lijn met de grotere i30.
De DynamicVersion is het derde uitrustingsniveau en staat standaard op 14 inch wielen, terwijl de PureVersion en de ActiveVersion het met exemplaren in 13 inch moeten stellen. De wielen zijn netjes voorzien van doppen. De DynamicVersion kleedt zich verder aan met buitenspiegels en portiergrepen in de carrosseriekleur. De bumpers krijgen al vanaf de ActiveVersion een laklaagje mee. De basis komt daardoor weer erg kaal over; bij de PureVersion zijn de bumpers zwart en ontbreekt zelfs een achterruitwisser.
Zes luidsprekers
Bladerend door de modellenspecificaties in dit segment blijkt dat Hyundai een deelbaar neerklapbare achterbank standaard maakte, terwijl concurrenten daar veelal extra geld voor vragen. Ook de hoofdsteunen achterin en een radio/cd-speler met zes luidsprekers sieren iedere i10. Daarbij komt in de ActiveVersion nog een toerenteller. Het onderwerp van deze test is veel completer met hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, tweeters, verchroomde deurgrepen en meer opbergvakken. De DynamicVersion beschikt ook over afstandsbediening op de centrale vergrendeling, elektrische spiegels en ramen en vier airbags. Topper is de i-Catcher, die onder meer airconditioning bezit, een voorziening die bij de andere varianten op de optielijst prijkt.
De grotere breedte van de carrosserie laat zich bij de i10 vertalen in merkbaar meer binnenruimte. Drie volwassenen naast elkaar op de achterbank is wel een beetje veel gevraagd, maar vier personen passen prima in de auto. Ook al zet de i10 niet de nieuwe standaard, zelfs de beenruimte op de achterbank is zeer behoorlijk.
Middenconsole
Aan de binnenkant van de i10 voert grijs de boventoon. De ontwerpers hebben geen enkele moeite gedaan er een beetje kleur aan mee te geven. De gebruikte materialen en de afwerking zijn zeker voor een auto uit dit prijssegment beslist uitstekend. Nu is het in een compacte auto niet zo moeilijk de meeste bedieningselementen dicht bij de bestuurder te plaatsen, maar de i10 laat zien dat hier toch goed over nagedacht is. De pook zit op de middenconsole met direct erboven de knoppen voor de klimaatbeheersing en de audio-installatie. Verder elektrische spiegels en ramen op de portierpanelen en de bekende hendels voor verlichting en richtingaanwijzers aan de stuurkolom.
De stoelen zijn in een auto van dit formaat nooit overdreven groot, maar zeker gezien het gemiddelde gebruik van dit soort modellen is de Hyundai goed voorzien. Verwacht alleen geen overmatige ondersteuning aan de zijkanten. Vanaf de bestuurderszitplaats is de carrosserie goed te overzien en door zijn bescheiden lengte kan de i10 gemakkelijk worden geparkeerd.
Stuurbekrachtiging
Een motorische keuze biedt Hyundai niet. Er staat uitsluitend een viercilinder 1,1 liter ter beschikking die een prima vermogen levert van 66 pk bij 5500 tr/min. Ook het koppel van 98 Nm bij 2800 tr/min volgt voor een motor van dit formaat de norm. Gelukkig heeft Hyundai het gewicht beperkt weten te houden tot 900 kg. De prestaties zijn normaal met een top van 151 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 15,6 seconden. De i10 komt zeker niet traag over. Het is bovendien een auto die zuinig kan rijden zonder dat de bestuurder daar overdreven zijn of haar best voor hoeft te doen. Wanneer de auto vlot wordt bereden en ook op de snelweg vrijwel permanent laat zien waartoe deze in staat is, blijkt het praktijkgemiddelde met 1 op 15,3 meer dan uitstekend.
Hyundai koos bij de compacte i10 voor een vertrouwde samenstelling van de wielophanging. Aan de voorzijde kreeg de auto McPhersonveerpoten, achter zit een torsieas. Aan beide kanten is een stabilisatorstang aanwezig, wat mede een redelijk stabiel weggedrag bevordert. Stuurbekrachtiging vormt altijd een standaarditem op de i10. Ondanks dat de Hyundai wellicht een erg compacte indruk maakt, blijkt er op het rijgedrag van de auto weinig aan te merken. Voldoende vlot, lekker zuinig en tegelijk behoorlijk stabiel.
De kale basisversie, de PureVersion, heeft een bijzonder aantrekkelijk prijskaartje van 7995 euro, maar is daarvoor qua uitrusting toch wel erg uitgekleed. Een betere keuze vormt de ActiveVersion, die voor 8495 euro net wat completer oogt. Nog een stap hoger staat de DynamicVersion, de uitvoering die de zaken biedt die een gebruiker van een dergelijk compact model vraagt. Topper is de i-Catcher, met onder meer standaard airco, voor 10.995 euro. Bij deze uitvoering wordt het interieur opgefleurd door rode of blauwe bekleding en accenten.
Hyundai i10 DynamicVersion
Waardering
+ aanzienlijk ruimer dan voorganger, zuinige motor, aantrekkelijke basisprijs
- saai interieur door grijze kleurstelling, beenruimte achterin niet maatgevend
Techniek
Cilinderinhoud: 1086 cc; maximumvermogen: 48,5 kW/66 pk bij 5500 tpm; maximumkoppel: 98 Nm bij 2800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 15,6 seconden; topsnelheid: 151 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 3565 mm; breedte: 1595 mm; hoogte: 1540 mm; wielbasis: 2380 mm; gewicht: 900 kilogram; inhoud bagageruimte: 225-889 liter; brandstoftank: 35 liter; Hyundai i10 DynamicVersion: 9495 euro.
Alternatieven
Kia Picanto 1.0 X-tra: 10.195 euro
Onderhuids dezelfde auto als de Hyundai, maar met een wat andere uitstraling die misschien nog wat meer aanspreekt. Kia baseert zijn programma vooral op de 1 liter motor en heeft zijn uitrustingsvarianten zo ingedeeld dat het goed puzzelen is om te kijken wie het meest aantrekkelijk is.
Renault Twingo 1.2 16V Authentique: 9795 euro
Stoer ogende, moderne maar tegelijk compacte auto met veel binnenruimte en talrijke slimme vindingen. Alleen verkrijgbaar als driedeurs. Het onderstel zorgt voor uiterst volwassen rijgedrag, waardoor dit model diverse soortgenoten op afstand zet.
Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + 5-deurs: 10.150 euro
Vrolijk ogende, moderne, compacte auto met de bekende Toyotakwaliteit. Uitrusting is behoorlijk kaal. De driecilinder motor gedraagt zich uitermate zuinig en daarom profiteert de Aygo niet alleen van een A-label, maar ook van halvering van de wegenbelasting en lage bijtelling voor zakelijke gebruikers.