Consument

Vergeefs zoeken naar de gebakafdeling

Op een kant-en-klaarmaaltijd rust geen taboe bij Marqt in Amsterdam. Maar, het verschil met de supermarkt: de moussaka en de pastasalade die in de vitrine liggen, zijn nog maar net bereid. De nieuwe winkel -veel biologisch, veel uit de streek en weinig van grote fabrikanten- draait sinds een maand in de hoofdstad. De komst van meer vestigingen in de Randstad ligt in het verschiet.

Mariëlle Oussoren-Buys
18 April 2008 13:43Gewijzigd op 14 November 2020 05:45

De blankhouten schappen creëren een natuurlijk beeld, net als de houten kistjes vol groenten en de aardappelmanden met rijstchips. De koelvitrines -met voorverpakt vlees of dagverse vis, uitgestald op ijs- ogen daarentegen strak en modern. Net als de kleine keuken en de bakkerij achterin. Vier keer per dag gaat hier een lading deeg de oven in. Dat ruik je.Zorvuldig werkt Bjorn (18) door. Het meel van de bakkerij dat in de winkel ronddwarrelt houdt hem aan het werk. Een voor een pakt hij de flesjes sojasaus van het schap en haalt een doekje erover. „Kijk”, zegt de stagiair. Op de dop ligt een dikke laag stof.

De winkel van 700 vierkante meter aan de Overtoom 21, dicht bij het Leidseplein, opende eind februari de deuren. Marqt lijkt op een boerensupermarkt, maar is meer dan dat. Het is een verswinkel met streekproducten. Er liggen echter ook buitenlandse merken in de schappen. Veel is biologisch, maar niet alles. „Noem het een dagelijkse marktplaats voor lekker, gezond en duurzaam eten - in die volgorde”, zegt initiatiefnemer Quirijn Bolle, die voorheen bij Ahold werkte. „De producent verkoopt via ons, marktplaatsbeheerders, direct aan de consument.” Het concept is succesvol. De eerste maand verliep „boven verwachting.”

Naar een gebakafdeling is het vergeefs zoeken. Wel ligt er amandel-honingparfait in de koeling. En appelcrumble, ter plekke gemaakt. Of iets gezond is, is subjectief zegt Bolle, die zijn drieslag lekker, gezond en duurzaam niet graag verloochent. „Een goed gemaakt koekje met duurzame ingrediënten moet kunnen. De klanten willen dat ook.”

Marqt werkt samen met een aantal partners. Zo komt de zuivel van Weerribben Zuivel uit Overijssel en levert Maass Keuken uit Amsterdam tweemaal per dag de kant-en-klaargerechten. Op de website roept Marqt „producenten van eerlijke, kwalitatief hoogstaande producten” op hun waren via de keten aan de man te brengen. Bolle: „Onze uitdaging is om deze spullen dagelijks te maken. Waarom zou je ze niet iedere dag eten?”

Olvarit
Zijn de kisten met groente en fruit goed gevuld, net als de vitrines met vlees en vis - in kruidenierswaren is de keus relatief klein. Zo staat er één soort pindakaas in de rekken en één soort chocoladepasta. „Dat kan best veranderen”, aldus Bolle. „Wil de klant meer soorten, dan proberen we daarvoor te zorgen. Binnen onze kaders. We hebben zeker nog geen volledig assortiment.”

Afgezien van de specerijen en kruiden dan. De rijen potjes van doorzichtig plastic met gemalen fenegriek, hele kurkuma of lavendelsuiker zijn haast niet te tellen. Erop -weliswaar tamelijk onopvallend- de naam van de overbekende kruidenspecialist Verstegen. „Het is een familiebedrijf dat goede contacten heeft met plantages en veel doet aan duurzaamheid. Tot voor kort wist ik dat niet.”

Ook de biologische babyvoeding van Olvarit staat in de Amsterdamse zaak, maar dan zijn de bekende merken op. In het drankenschap geen Coca-Cola. Geen Appelsientje. Wel appelsap „van fruit uit de Beemster.” Speciaal geperst voor Marqt, ter gelegenheid van de opening. Uit de natuurwinkel bekende ecomerken heeft Marqt niet. Bij deze producten staat duurzaamheid vaak bovenaan en dat komt de smaak niet ten goede, aldus Bolle.

Winkelwagentjes kent Marqt evenmin, alleen verrijdbare plastic mandjes. Zijn er geen klanten die hier hun weekendboodschappen doen? „Absoluut wel”, zegt Bolle. „Zij lopen met twee overvolle mandjes door de winkel.”

Zie ook: www.marqt.com.


En de prijs?
Witlof (kilo) 2,50 euro

Appels (elstar, kilo) 1,25

Volkorenbrood (600 gram) 2,95 euro

Halfvolle melk (liter) 0,99 euro

Chocoladepasta (275 gram) 2,75 euro

Eieren (6 stuks) 1,90 euro


„Inkopen voor de personeelslunch”
Teresa Alves (32), Amsterdam

Vaker hier?
„Ik denk ongeveer één keer per week. Ik werk vlakbij.”

Waarom?
„Het is leuk, mooi en de groenten zijn heel lekker.”

Alles hiervandaan?
„Nee. In het weekend doe ik ergens anders boodschappen. Dichter bij huis.”

Wat in de mand?
Mandarijnen, rucola, tomaten, een zakje gemengde salade, stokbrood, een olijvenbroodje en chorizo. „Ik kom uit Portugal, vandaar dat laatste. Verder moet ik nog kaas. Alles is voor de lunch van het personeel, straks. Eén keer per week eten we samen. We halen altijd alles hier.”

„Erg hè, die tas van Dirk”
Casper Hartman (68), Amsterdam

Vaker hier?
„Voor de tweede keer.”

Alles hiervandaan?
„Nee, ik ben selectief. In elk geval moet het biologisch zijn en er vers uitzien. Verder koop ik vooral in speciaalzaken.”

Wat in de mand?
Zesgranenbrood („goed bevallen”), kaas („naar mijn mening zijn Franse kazen ondervertegenwoordigd”), aardbeien, druiven, grapefruits en hertenbiefstuk. „Straks gaat het allemaal in een tas van Dirk van den Broek, erg hè?”

Alles naar wens?
„Mooi is dat veel bij Marqt uit de regio komt. Maar vergeleken met soortgelijke ketens in Canada en de VS is het hier nog erg klein.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer